Vergis je niet, het Rotterdamse duo GIAN is een indieband. Ze werken samen met Tjeerd Bomhof van Voicst en Matthias Janmaat (Bombay), heuse veteranen in de Nederlandse popmuziek. Zo schept GIAN een eigen genre, een eigen label. ‘We stoppen twee bubbels in één grotere bubbel.’

Een beetje een VPRO Flowerboy zal de hele tijd opveren bij het beluisteren van Vallende Engel, de nieuwe EP van GIAN. Huh, die riff in de titeltrack?! Die komt direct uit de snedige noiserocksingle ‘Slow Motion’ van Bombay! En het slotnummer, dat is natuurlijk een cover van Spinvis-klassieker ‘Bagagedrager’. Single ‘1 Stap Uit Het Donker’ is duidelijk geïnspireerd door Tame Impala, met z’n phaser-gitaartjes en psychedelische synthpartijen en ‘Golven van de Zee’ is een lief klein kampvuurliedje met akoestische gitaar. 

Al sinds hun oprichting een paar jaar geleden wordt GIAN een hiphop-duo genoemd, maar zoals het ene bandlid Navarone Cole vandaag plechtig stelt in hun kleine huiskamerstudio in Rotterdam: ‘Indie is het fundament. Er zitten zeker hiphop-invloeden in, hoor. Maar ik denk dat wat wij uitstralen echt indie is.’ Vandaar ook die Spinvis-cover. ‘Mensen die vandaag de dag naar onze muziek luisteren, moeten ook snappen waar onze invloeden vandaan komen. We stoppen twee bubbels in één grotere bubbel.’
 

Indie Achter De Schermen

Probeer uit te leggen waar GIAN voor staat, en je komt al gauw uit bij Tjeerd Bomhof en Mathias Janmaat. De ene was ooit wereldberoemd in Nederland als Dazzled Kid en daarvoor als frontman van populaire zeroes-indierockband Voicst. De ander was het brein achter de eclectische noisepop-act Bombay (Show Pig), een band die uitgebreid door Frankrijk en Duitsland tourde en ook Amerikaanse avonturen beleefde. Al sinds het begin schrijven en produceren Bomhof en Janmaat mee aan alles dat GIAN maakt, en ook Bart van Liemt (o.a. Baskerville en The Sheer) en de manager van Di-rect zijn achter de schermen betrokken bij GIAN.

‘Ik kwam Mathias heel vaak tegen toen ik op tour was met mijn oude band’, vertelt de andere helft van GIAN, Isaï Reiziger. Die band waar hij het over heeft, dat is Rondé. Hij belandde als student van de Herman Brood Academie bijna per ongeluk als drummer in die band, scoorde er een paar giga-radiohits mee en tourde zich een slag in de rondte. Al gauw stapte hij uit die band, en meteen moest hij weer aan Mathias denken. ‘Ik vond wat hij doet en wie hij persoonlijk is echt superhard. Ik was aan het uitzoeken wat mijn volgende stap in de muziekindustrie moest zijn, hoe ik mezelf als muzikant weer in de markt kon zetten. Ik had wat demo’s gemaakt en heb Mathias weer geconnect: ik hoor je op deze en deze track, ben je down? Hij was niet down, maar wilde wel een keer langskomen voor koffie. En toen heb ik Tjeerd ontmoet.’
 

GIAN

De Beste Leerschool

Want wat veel mensen niet weten: Mathias Janmaat en Tjeerd Bomhof zijn al jaren een onafscheidelijk duo. Onder de naam 22ghosts werkten ze aan projecten van allerlei Nederlandse artiesten, van Sevdaliza tot Son Mieux, van Weval tot Anouk, van Kovacs tot Maaike Ouboter. En ze hielpen bijvoorbeeld ook gewoon mee bij nieuw werk van De Staat en MY BABY. ‘Ze zijn de industrie al super lang aan het veroveren op een hele excentrieke manier’, vertelt Reiziger. ‘Ze kunnen supergoed liedjes schrijven en weten hoe je er voor andere artiesten moet zijn in het schrijf- en productieproces.’ 

GIAN bestond nog helemaal niet, maar Janmaat en Bomhof namen Isaï al onder de vleugels. ‘Ik was al anderhalf jaar met Tjeerd en Mathias bezig, zij hebben me letterlijk geüpgrade. Ze hebben me de vertaalslag gegeven om muziek te maken met een meaning, dat het beladen wordt en gesnapt wordt door de mensen. Dat was echt de beste leerschool, beter dan de Herman Brood Academie. Met een grote buiging zeg ik: ze hebben mij nooit losgelaten. Mij niet, maar nu ons ook niet. It’s crazy.’

GIAN

Roeping Gevonden

Terwijl Isaï zich onderdompelde in de Nederlandse muziekwereld met Mathias en Tjeerd, zwierf zijn wederhelft rond in een heel ander circuit. Navarone studeerde fashion aan het Mondriaan ROC in Den Haag, was model en stylist. Hij loopt nog steeds wel eens een show, laatst nog voor Louis Vuitton. ‘Ik vind het heel tof om te doen, maar modellenwerk is gewoon heel leeg werk’, zegt Cole. ‘Het draagt niks bij aan de samenleving, het draagt niks bij aan wie ik als persoon ben. Je bent voornamelijk aan het wachten: om vijf uur doe je een rehearsal, om 7 uur ga je lekker eten en om half 9 begint de show. Dat duurt twee minuten, om 2 over half 9 ben je klaar. “It was a great one. It was amazing!” Ik downgrade het niet, maar muziek staat bij mij echt op numero uno.’

Isaï en Navarone leerden elkaar kennen op een modeshow, al in 2012, maar een muzikale vonk sloeg pas veel later over. Op een verjaardagsfeestje van Navarones broer, wiens tweede naam Gian is, vonden de twee vrienden elkaar in hun muzieksmaak. Isaï was toen al ruim anderhalf jaar bezig met Mathias en Tjeerd. ‘Ik had na dat feest meteen een demo klaarliggen die ik aan Nav liet horen. Het was direct raak’, vertelt Isaï. Navarone: ‘Ik heb altijd geschreven, in mijn jeugdjaren al. Maar ik heb me nooit comfortabel genoeg gevoeld om muziek te maken. Met Ies voelde het gewoon zo natuurlijk. Op dat moment zijn we gewoon nummers gaan uitbrengen.’ 

De eerste EP’s (LABYRINTH in 2019 en CÉLIA in 2020) flirtten nog wel wat meer met overstuurde trap-, emotionele hiphop- en stevige drill-producties. Het klonk te gek, maar was soms met wisselend succes. ‘Als artiest ben je geneigd om je kwaliteiten te baseren op likes of streams’, zegt Nav. ‘Soms merkten we dat een nummer wel wat minder in de smaak viel, maar elke keer dat we iets uitbrachten gebeurde er íéts: een optreden in een modeshow. Contact met iemand met wie we al heel lang contact wilden krijgen. Werelden die open gaan. Veel artiesten zijn tegenwoordig gefocust op meteen pieken. Wij realiseren ons dat de groei voor ons beiden veel waardevoller is. We hebben een sicke basis, maar het wordt allemaal nog genuanceerder, nog vetter en nog behapbaarder.’ Isaî: ‘Consistentie, het volhouden, dat is het ultieme doel. Never nooit meer stoppen met die shit.’