De vlaggen hangen uit bij Muziekschool Amsterdam in Oud-Zuid. De sfeer is uitgelaten in lokaal twee, waar vijftien leerlingen van elf en twaalf jaar, waarvan één jongen, elkaar vol enthousiasme in de armen vliegen. Het sfeervolle lokaal staat bomvol instrumenten en even is er complete chaos voordat iedereen zijn instrument heeft gevonden en ingeplugd. Elke woensdag spelen ze onder begeleiding van vier docenten in bandformatie popliedjes die zij zelf aandragen. Ze trappen af met One Direction en spelen vol gas een nummer van Dixie D'Amelio. Ze hebben de afgelopen tijd veel geoefend, maar hier en daar moet een leraar toch even ingrijpen. ‘Hier moet je niet door blijven spelen, hier valt een stilte!’. klinkt vanuit de drumhoek. Daar hebben de meisjes al kwasten in handen gekregen in plaats van stokken, maar door hun enthousiasme slaan ze soms nét te hard of te lang door. In een andere hoek van de ruimte kijkt een alternatief uitziend meisje verschrikt op wanneer ze een valse toon aanslaat op haar keyboard. Ja, het is weer effe inkomen.
Pas sinds 19 mei is fysieke muziekles hier weer mogelijk, voor het eerst sinds december. Dit is pas de tweede fysieke les van dit jaar. En ook in de eerste lockdown van vorig jaar moest muziekles noodgedwongen via Zoom worden gegeven. En dat was ver-schrik-ke-lijk, vinden de leerlingen hier in Amsterdam. ‘In mijn kamer is de WiFI slecht. Ik verhuisde dan naar de woonkamer’, zegt een kleurrijk ogend meisje. En in de woonkamer kon ze zich juist weer moeilijk concentreren. Voor een andere leerling was de WiFi zó slecht dat ze de meeting moeilijk in kwam. Als ze daar wel in slaagde, zag ze de docent haperen. Bovendien was er een hoop afleiding voor de leerlingen: van dansende moeders tot broodjes tot spelende broertjes. Het instrument zelf was voor sommige leerlingen ook een uitdaging: een elektronisch drumstel speelt en klinkt toch wel anders dan een normale.
Dat leidde tot achterstanden en minder groei bij de leerlingen. Onwijs jammer, want op de muziekschool worden de bouwstenen voor het talent van de toekomst gelegd. Met de leerlijn die al op de muziekschool al op jonge leeftijd wordt ingezet, leg je de basis voor je hele muzikale leven. En misschien ga je daarna wel naar het conservatorium. Of word je gewoon rockster. En dat vuur houdt je moeilijker brandend wanneer je elkaar niet fysiek ziet.