Zet je dansschoenen maar vast klaar, want 26 juni gaat het gebeuren: de clubs gaan weer open. Afgelopen jaar hebben dj’s ineens alle tijd gehad om nieuwe muziek te maken, maar wat hebben ze ermee gedaan? Staat ons deze zomer een stortvloed aan dance hits te wachten?

Het was een bizarre ervaring. Testbewijs laten zien, trap omhoog, en daar stond je dan, in een zo goed als lege zaal. Het voelde wel een eeuwigheid geleden dat je in een rokerige zaal met vreemde mensen stond, nou ja, stond? Direct na binnenkomst werd je nog vriendelijk doch dringend gevraagd op je kruk te blijven zitten, maar je dacht nog: ach, dat zal wel loslopen. Zodra De Sluwe Vos en Sjamsoedin het podium op kwamen en het eerste nummer inzetten, begonnen de voetjes al heen en weer te gaan. Het duurde niet lang voordat de eerste zich niet meer in kon houden en opspringt om te dansen. En de rest volgde, en wat volgde was als dat kikkerspel met die hamers op de kermis: zodra er iemand opsprong, dook er security op af. De jongen naast je ging wel drie keer naar de wc om zijn energie kwijt te kunnen.

Had je iemand twee jaar geleden verteld dat het niet was toegestaan om te dansen bij een dance optreden, dan had die je met grote ogen aangekeken. Hoe onwerkelijk zoiets dan ook geklonken zou hebben, zo zag het ‘nieuwe uitgaan’ er toch echt een tijdje uit. ‘Tijdens corona hebben we uitgaan op een hele andere manier meegemaakt, wat uiteindelijk wel grappige situaties met zich mee heeft gebracht,’ zegt De Sluwe Vos. ‘Superraar, maar ook wel weer heel vet om meegemaakt te hebben.’

De muziek die Sluwe en Sjam die avond speelden, was vrijwel volledig gemaakt in de lockdown. Ja, wat moet je ook als je ineens met een lege agenda thuis komt te zitten. De twee hebben, ergens in een huisje afgezonderd in het bos, een EP geproduceerd, en stiekem ligt er nog veel meer materiaal. De tracks zijn regelrecht bestemd voor de dansvloer, maar hebben nog niet écht de kans gekregen zich daar te bewijzen. En zo hebben heel veel artiesten voor een lastige keuze gestaan. Of je nou een single of een heel album klaar hebt liggen, de vraag blijft hetzelfde: Wat doe je met dance hits zonder dansvloer?

Uitbrengen of achterhouden, voor beide keuzes valt iets te zeggen. Zo wil je aan de ene kant blijven releasen om bekendheid te creëren, aan de andere kant wil je straks als alles weer opengaat geboekt kunnen worden op basis van je nieuwe muziek. Een lastig dilemma waar menig artiest en platenlabel mee om moest gaan. Zo ook het EDM-label Bitbird, bekend van artiesten als San Holo, DROELOE en Duskus. ‘Het nieuwe album van San Holo zou eigenlijk anderhalf jaar eerder uitgebracht zijn, maar zodra de lockdown kwam ging dat niet meer door,’ zegt Nikita Wiessner van Bitbird. ‘Voor hem is het juist belangrijk om zo’n album live te spelen en ermee te kunnen touren, maar dat viel natuurlijk helemaal in duigen. We hebben toen besloten het album te verplaatsen. De meeste andere artiesten van ons label zitten nog in een andere fase, waarin het belangrijk is consistent nummers te releasen om een fanbase op te bouwen.’ San Holo’s album is nu net uit, goed getimed voor de heropening van het livecircuit.

Nog nooit zijn we zoveel wezen surfen als nu. Niet op de hoge golven van een azuurblauwe zee, maar wel op het wereldwijde web. En voor sommige artiesten werkt dat juist prima. Micha Heyboer en Jordi van Achthoven, ook wel bekend als het Utrechtse house duo Tinlicker, zijn ook het internet opgegaan om zo alsnog nieuwe muziek te delen. ‘We zijn livestreams gaan doen en dat was eigenlijk ook heel leuk. We hebben echt mazzel dat veel mensen ons streamen. Sinds corona zijn we bijna verdrievoudigd in luisteraars, terwijl we geen échte shows hebben gehad. Met dat in je achterhoofd heb je toch het idee dat je je publiek bereikt. Sommige tracks zijn wel meer geschikt voor op de dansvloer, maar we gaan toch voor een soort continuïteit.’

Hetzelfde gold voor de Rotterdamse dj Eelke Kleijn. Ook hij vond het belangrijk ‘In The Picture’ te blijven en besloot uiteindelijk afgelopen zomer alsnog zijn nieuwe plaat Oscillations met de wereld te delen, een album dat zich uitstekend leent voor thuis-luisteren. Maar hij hield wel bewust het een en ander voor ons achter. Hij vertelt: ‘Er zijn wel dingen die we bewust hebben uitgesteld. Van alle album remixen die we op de planning hadden staan hebben we er vorig jaar maar twee uitgebracht. Al gauw leek het ons toch niet verstandig om club remixen uit te brengen, dus die hebben we toen naar achteren geschoven. Afgelopen april zijn we weer een beetje begonnen met het uitbrengen van deze tracks.’

Een club remix om niet in de club, maar thuis naar te luisteren. Dat klinkt ook raar en onlogisch. Toch zijn er nog altijd genoeg dansnummers uitgekomen afgelopen jaar waar je in je eentje op hebt kunnen dansen. En misschien is het wel helemaal niet zo erg als je track al een jaar in het luchtledige zweeft, ergens op Spotify. Want gaan we nu echt per se het hardst dansen op de tracks die nú nog moeten uitkomen? Patrick Marsman van het Rotterdamse label Pinkman twijfelt. ‘Een goede track wordt alsnog gedraaid in clubs, of ie nou al een half jaar uit is of pas net. Er zijn allerlei verschillende tactieken te bedenken, maar ik denk dat je uiteindelijk gewoon moet doen wat goed voelt.’