‘Hoi, ik ga nu nog even weg weg… Want ik moet wel beetje mysterieus opkomen natuurlijk.’ Froukje lacht wat onwennig, op het podium van de Paradiso-bovenzaal. Voor haar neus zitten dertig muziekindustriefiguren – van Jiggy Dje tot Wende Snijders, van haar boeker tot de festivaldirecteur van Down The Rabbit Hole. Die zijn getuigen van de vierde show die Froukje óóit voor publiek doet. Froukje giechelt nog eens: ‘Neem je tips mee na de show! We moeten die festivals goed doorkomen.’
Froukje en S10 hebben twee dagen lang de sleutels van poptempel Paradiso gekregen. Om te repeteren, hun shows bij te schaven en try-outs te spelen. Dat kunnen ze goed gebruiken, want sta er maar eens bij stil: de 19-jarige Froukje Veenstra heeft vaker in tv-studio’s gespeeld dan op podia voor publiek. Vaker in een camera gekeken terwijl ze haar liedjes zong, dan in de ogen van een fan. Veel vaker. En ook Stien den Hollander had nog geen tien eigen clubshows gedaan voordat de lockdown begon. Maar het hield de twee niet tegen: in het afgelopen anderhalf jaar veranderden ze allebei van ‘aanstormende belofte’ in ‘doorgebroken artiest’. Met haar virale klimaatcrisis-debuutsingle belandde Froukje op de zesde plek van de 3voor12 Song van het Jaar 2020 (net boven Billie Eilish en Harry Styles!), en haar debuut-EP vol alternatieve gen-z-pop werd juichend ontvangen. S10 zag haar fanatieke fanbase groeien met twee goudeerlijke, kwetsbare indie-hiphop/pop-platen in een enkel jaar. Haar nieuwe single ‘Adem Je In’ lijkt een crossoverhit: het werd een 3FM Megahit en maakt nu zelfs de overstap naar Veronica.
Dat schept nogal hoge verwachtingen, ook live. Een uur voor de try-out zucht Froukje. Haar hele najaarsclubtour is uitverkocht, en nog voor die tijd staat ze op Lowlands. Ze heeft er megaveel zin in, maar… ‘…ik voel wel een beetje die pressure, ja. Er zit een bepaalde stress op dat er ineens veel mensen gaan komen.’ Stien knikt. ‘Tot vandaag vóélde ik het gewoon niet, dat optreden’, zegt ze. ‘Daarom zijn we een hele nieuwe show aan het maken, from scratch. De liedjes klinken beter, ik word vocaal beter. Ik vind het voor het eerst in mijn leven leuk om op een podium te staan. Ik had ook nog nooit live mijn best gedaan, nu wel, heel erg.’