Het was echt een big deal in 2019: ‘Can’t Stop’ van de mysterieuze producer Coloray belandde bovenaan de Beatport-charts, werd grijs-geShazammed in Ibiza en gedraaid door de groten der aarden. Four Tet, Midland, Dixon, Âme: ze hadden ‘m allemaal in de platentas zitten.
En dat terwijl Coloray eigenlijk maar een zijprojectje was voor Tilburger Raynor de Groot: als labelbaas van Intercept nam hij veelbelovend dancetalent onder zijn vleugels (o.a. Lewski, French II en Axefield), en hij vloog de wereld rond met het indie-house-duo Tunnelvisions. Maar tijdens de pandemie merkte De Groot dat hij steeds minder plezier beleefde aan Tunnelvisions, vertelt hij. 'Ik moest verder met mijn eigen creatieve proces. Ik wilde dieper gaan, op zoek naar de boodschap die ík wilde vertellen.'
Daarom trok hij de stekker eruit, en na anderhalf jaar ‘mentale gymnastics’ releaset hij nu Future Static: een geweldig album met eighties Linndrums, lonkende synthesizers, vervormde vocalen, Underworld-esque progressieve housebeats en stevige breaks. Het is een plaat over internetgebruik, over vluchten naar de digitale wereld. ‘Voor mij waren computers altijd al een escape, zoals de club dat later ook werd. Vooral het vroege internet was een soort niemandsland met cowboys waarop je gekke websites maakte en memes deelde. Als designer dacht ik: kan ik daar iets nieuws aan toevoegen?’
Daarom maakte hij naast het album ook een virtual reality-wereld (!) en een futuristische liveshow die op Draaimolen in première gaat. De Groot studeerde aan kunstacademie St. Joost in Breda, en dat hoor je wel aan de manier waarop hij praat: hij werkt in concepten, houdt van gelikt design en probeert dat ook in zijn muziek te verwerken. ‘Ik wil dat als je de muziek hoort je allemaal kleuren ziet. En dat het over twintig jaar nog even goed klinkt.’