‘Ik hecht niet zo’n grote waarde aan mijn instrumenten. Welk keyboard of gitaar je ook gebruikt, het spel zit in je vingers. Ik was bijvoorbeeld helemaal vergeten dat ik nog een banjo in de Electric Monkey Studio’s had liggen. De eigenaar kwam laatst naar me toe: “Er zijn al hartstikke veel hits gemaakt met die banjo!” Ik ben wel gek op mijn Steinberger, een soort eighties-gitaar die er fucking vet uitziet en niet zo gek duur is. En ik heb op Thomann een knalroze Dean gekocht, omdat we ‘Tweede Kamer’ gingen spelen op televisie. Een roze gitaar, dat vind ik superhard en rolpatronendoorbrekend.
‘Maar een paar jaar geleden heb ik een Fender Jaguar uit 1963 laten overvliegen, ik had hem besteld via Reverb.com, een wereldwijde gear-marktplaats, het walhalla voor de muzikant. Dat was echt mijn kindje geworden, een prachtig mooi instrument met een sixties surf-sound waar ik helemaal gek op ben. Ik kan het niet verklaren, maar ouder hout gaat leven. Speel een willekeurige toon met zo’n oude gitaar, en er zit een soort magie in die klank. Dat hebben nieuwe instrumenten niet, ook al zijn ze 100.000 euro.
‘Zo’n instrument wordt toch een beetje een verlengde van je ziel, dus ik wilde ‘m zoveel mogelijk meenemen met Caro Emerald op tour. Als we moeten vliegen, probeer ik mijn gitaren altijd als handbagage mee te nemen, maar negen van de tien keer mag dat niet. Dan dus stickers op de flightcases: “Voorzichtig!” Maar ehm… We landden in Kopenhagen, en de crew kwam naar me toe rennen. “Er is iets verschrikkelijks gebeurd!” Ik schrok, ik dacht dat er iemand dood of gewond was. Maar het ging om mijn gitaar, die in stukken op de band was verschenen. Ik weet niet waar ze het lef vandaan hebben gehaald, ze moeten er echt mee hebben lopen smijten, ik denk bijna dat er een vliegtuig overheen is gereden, zo zag–ie eruit. Iedereen helemaal emotioneel, mijn drummer bijna in tranen, maar ik was letterlijk aan het giechelen: “Ai, kut voor die gitaar, maar het is maar een ding.” Gelukkig heb ik 1000 euro gekregen om hem te repareren, en hij is heel behoorlijk gerepareerd. Maar ja, hij speelt nu wel anders, klinkt anders en zal nooit meer helemaal hetzelfde zijn. Hij voelt fragiel, alsof ik er heel voorzichtig mee moet omgaan.’