Sinds deze week mogen winkels een afhaalloket inrichten, en ook platenzaken zetten in op ‘click and collect’. ‘Wij blijven ervoor zorgen dat jij je plaatje krijgt.’

‘Hey jongens! Leuk om jullie weer te zien. Godsamme, dat is lang geleden.’ Job (68) steekt zijn hoofd naar binnen bij Concerto, en zelfs door het mondkapje heen is zijn dikke grijns nog te zien. Éíndelijk kan hij weer naar de platenzaak, of in ieder geval een beetje. Hij trotseerde de sneeuw vanuit Amsterdam-Zuid en wandelde helemaal naar Concerto, de zaak waar hij al decennia platen koopt. ‘Al sinds de jaren zestig!’, zegt hij vrolijk. Zijn bestelling ligt klaar: de nieuwe van Foo Fighters en die van Drive By Truckers. ‘Dit heb ik zó gemist.’

Dick van Dijk, eigenaar van Concerto en de keten aan Plato-platenzaken, lacht hem toe. Het is vandaag (woensdag) de eerste dag dat dit officieel mogelijk is: online of telefonisch een plaat bestellen, en vervolgens aan de deur ophalen. ‘Click and collect’, heet dat officieel. Ondanks het dikke pak sneeuw is er toch al een man of dertig langsgewipt. Van Dijk vindt het hartstikke fijn om die trouwe klanten weer te verwelkomen, maar écht positief is hij ook weer niet. ‘Hopelijk trekt het nog wat aan, maar ik schat in dat we niet meer dan 5 procent van onze normale omzet kunnen genereren op deze manier. Met de winkel open hebben we op zo’n dag makkelijk honderden betalende klanten binnen. Dit is een doekje voor het bloeden.’

Een beetje wrang is het wel: een bakje koffie halen mag hier wel op de bonnefooi, maar een plaat kopen? ‘Er staan hier regelmatig mensen voor het raam: “Ik wil die plaat hebben!” “Nee meneer, dat moet u vier uur vooraf hebben besteld.” Wat een gedoe. Het is heel simpel: dan laat je liever de plaat bezorgen.’ Ondertussen ziet Van Dijk hoe het eraan toegaat bij de coffeeshop om de hoek, bij de slijter een paar deuren verderop en bij de bakker in de straat: daar staan ze in rijen om eten, drinken en jointjes te scoren. En hier mag dat niet? ‘Ik gun het ze van harte, maar ik baal er wel van.’

Platenboeren fietsen zich het schompes

Veel platenzaken zeggen dan ook dat ze in de afgelopen periode hun vaste klanten gewoon bleven bedienen. Dan maar illegaal of via de achteringang. Dat mag sinds deze week tenminste legaal, maar verder zijn ze nauwelijks over het ‘click & collect’-principe te spreken. ‘Klanten die aan de deur kloppen vinden we natuurlijk hartstikke fijn, maar dan het liefste als de winkels weer open zijn. Nu voorzie ik vooral extra werk en onderbrekingen in wat wij nu al doen’, zei Henk Visser van Kroese Arnhem al bij Entertainment Business. ‘Ik vind het een beetje een onzinmaatregel’, laat ook Jan Kooi van Elpee Groningen weten. ‘Ik zorg hoe dan ook dat iedereen die iets wil hebben, het krijgt. We blijven lustig rondfietsen. Deden we al veel, en blijven we doen. Met behulp van een aantal zeer behulpzame klanten met auto’s bezorgen we tot in de wijde omgeving. Maar als iemand iets wil click-and-collecten, dan vind ik het ook prima. Komt het ook goed. De enige serieuze verbetering voor winkels zoals wij is als mensen weer gewoon door de bakken mogen bladeren. Dat is de helft van de omzet. En dat is helaas nog niet het geval. We modderen voort.’

Rondfietsen dus, dat is waar de platenzaken op inzetten zolang ze hun klanten niet in de winkel mogen verwelkomen. Mark Siera van Velvet Leiden heeft zijn Strava in de afgelopen periode behoorlijk uitgespeeld, vertelt hij. Hij fietst zich het schompes om bestellingen af te leveren. ‘Ik ga richting de 1000 kilometer. Ik heb zo’n tourfiets, daar hang ik een stel grote tassen aan en daarmee ben ik het halve land door gegaan om platen te bezorgen. We hebben daar best veel omzet mee gehaald, maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op als je het in uren gaat omrekenen.’

Ook hij heeft een ophaalpunt gemaakt in de winkel. ‘Maar hier in de winkel halen we nog maar 5 of 6 procent van de normale omzet. Het is een drama. Gelukkig hebben we een webwinkel en Discogs, dat gaat wel heel goed, dat compenseert het enigszins.’

Wat hij nog het meest mist? Het tippen, het aanraden van platen die zijn trouwe klanten nog niet kennen. ‘Dat is nu juist de grote meerwaarde van de platenzaak. Dat je een gekke jazzplaat ontdekt, een heruitgave waarvan je niet wist dat hij bestond. Af en toe krijg ik een bestelling binnen en zeg ik: “Ken je deze ook?” Ik kreeg gisteravond nog een appje van een jazzverzamelaar. Dan stuur ik ’s ochtends: “Dit moet je ook effe checken.” Ik hoop dat hij daar de volgende week voor langskomt.’

Dick van Dijk achter het raam van Concerto

De tweedehands platenbak: net buiten handbereik

Terug naar Job, de 68-jarige platenverzamelaar die voor de deur staat bij Concerto. Reikhalzend kijkt hij naar de tweedehands platenbakken verderop, waar hij dus níét doorheen mag sneupen. ‘Jammer hoor, dat snuffelen is het leukst. Daardoor koop ik nu minder dan normaal.’

Eigenaar Dick van Dijk baalt er ook van, maar probeert de moed erin te houden. Dikke knipoog: ‘Door veel te drinken!’ Vol trots loopt hij door de winkel, die inmiddels is veranderd in een ‘veredeld magazijn’. Hier staan de stapels voor de fietskoeriers klaar (‘ze komen drie keer per dag bestellingen ophalen’), verderop wordt aan een coronaproof inpak-hok gewerkt waar dadelijk zes man tegelijkertijd platen kan inpakken. Er ligt speciaal vinyl klaar van S10, morgen komen de jongens van The Vices de hele dag platen signeren en Janne Schra wipt later ook nog langs met haar nieuwe single. Er staat ter ere van de Stones-tentoonstelling in het Groninger Museum nog een hoekje ingericht met speciale boeken, exclusieve shirts, mondkapjes, tassen. Sip: ‘Dat staat nu natuurlijk allemaal stil. Jammer dan, dikke pech.’

Maar ondertussen loopt de webshop van Concerto en Plato wel goed door. ’Sterker nog: die is geëxplodeerd! We hebben alles op alles gezet om klanten online binnen te halen, en dat heeft geholpen: de omzet daar is verdubbeld. Dat is een enorme troost, maar het blijft spannend met alle winkels min of meer dicht: je moet de huur maar zien af te tikken en er is wel wat steun wat betreft salarissen, maar die weegt bij lange na niet op tegen wat het kost. Zo’n afhaalloket? Eigenlijk zou je beter kunnen zeggen: jongens, ga lekker naar huis, de winkel is dicht en pas zodra het weer mag gaan we er full force tegenaan. We doen dit voor de klanten, voor de muziekliefhebbers. Wij blijven ervoor zorgen dat jij je plaatje krijgt. En dat is ook geweldig.’

Job in Concerto