Daar stond Lottie Pendlebury dan, teleurgesteld en boos, mee-scanderend met de marcherende mensenmassa in Londen. Voornamelijk jongeren, gewapend met spandoeken en stukken karton waarop met dikke blokletters geschreven stond: ‘FUCK BORIS JOHNSON.’ De Britse Brexiteer was zojuist herkozen, en in de hoofdstad tuigden boze jongeren ‘FUCK BORIS’-protesten op. Pendlebury moet lachen als ernaar wordt gevraagd. ‘De woede bij dat protest zweepte de agressie in me op,’ vertelt Pendlebury. Terwijl ze daar stond vroeg ze zich af hoe een persoon zó afschuwelijk zou zijn. Wat er zou gebeuren als hij zou worden opengemaakt? Zou alle hatelijkheid als gore smurrie uit zijn lijf druipen? Ze schreef er de Broadcast-achtige track ‘Where Do We Go From Here?’ over. ‘Ik vond het een mooie metafoor: een lichamelijke ontleding om iemands karakter bloot te leggen.’
Hier is een understatement: Pendlebury, de activistische frontvrouw van de Britse Band Goat Girl, is niet zo héél blij met haar regering. Des te ironischer dat ze het contract bij hun label tekenden op de dag dat het Brexit-referendum werd ingestemd in 2016. ‘Het was zo'n rare dag. Terwijl we naar West Londen reisden, passeerden we allemaal auto’s vol hooligans die loeiden en zwaaiden met de vlag van St. George. Dat is zo’n beetje het symbool van extreemrechtse nationalisten. Maar het contract tekenen was geweldig.' Ze grinnikt. ‘Nu is de Brexit bekrachtigd, net wanneer ons nieuwe album uitkomt. Ik denk dat we iets heel erg verkeerd doen.’
Haar activistische inborst loopt als een rode draad door hun output: voor het debuut pende Pendlebury al het tongue-in-cheek ‘Burn The Stake’, dat rijmt als het stadiumriedeltje van een stel joelende hooligans: ‘Build a bonfire, build a bonfire / put the Tories on the top / put the DUP in the middle / and we’ll burn the fucking lot.’ Goat Girl klonk scherp en tongue-in-cheek. ‘Dat eerste album was vooral: wij háááten de overheid.’ Ze lacht. Op het nieuwe album On All Fours klinken ze een stuk serieuzer. In quirky indierockliedjes – met invloeden à la Stereolab, Broadcast en de instrumentwisselende Raincoats – tackelen ze thema’s als klimaatactivisme, anti-racisme en anti-kapitalisme. Je mag het gerust een politieke ontwakening noemen, knikt Pendlebury, eentje die alleen maar is aangescherpt door de coronacrisis.