Zelden scoort een dance-act zo’n kneiter van een hit, een tune die zelfs de meest clubvreemde mensen aan het Shazammen krijgt in de H&M. Maar verdomd, Bicep flikte het. In 2017 bleek ‘Glue’ een monumentale cross-overhit die overal op z’n plek bleek, vanuit de stoel bij de Kinki Kappers tot aan Dekmantels mainstage. Net als Moderat je reinste emohouse, op het grensvlak van euforie en dansen met een traantje in je ooghoek. ‘Ik kan sowieso niks met blije muziek,’ grapt Andy Ferguson. Zijn wederhelft Matt McBriar grinnikt. ‘Dat is dat Ierse, hè.’ Andy: ‘Het maken is nog verschrikkelijker, al helemaal wanneer je extreem kritisch bent en je het te vaak terugluistert, dan krijg je vanzelf een rothumeur. Ik dacht laatst nog: hoe heeft Pharell óóit ‘Happy’ kunnen schrijven? Dat moet toch één grote grap zijn?”
Schaduw
Na samen opgegroeid te zijn in het Ierse Belfast zijn Ferguson en McBriar volledig op elkaar ingespeeld. Ze vullen elkaar aan waar nodig, hebben grappige een-tweetjes. Het zijn relaxte gasten, maar toen ze het album maakten speelden de zenuwen op. ‘Het hele album schrijven was verschrikkelijk,’ gniffelt McBriar. Ferguson: ‘We hadden niet verwacht dat we het tweede-album-syndroom zouden krijgen, maar toch gebeurde dat, toen we anderen naar de demo’s lieten luisteren. Dan zeiden ze: ‘Dit klinkt niet als 'Glue'.’ Toen begonnen we overal vraagtekens achter te plaatsen. Zo’n hit werpt een schaduw over wat je daarna maakt ja, maar we wilden niet dezelfde track blijven maken. Uiteindelijk probeert niets op dit album ‘Glue’ te zijn.’
Grootse melodie
Toch staan er een paar hits op. Neem ‘Atlas’, dat meteen in de prijzen viel als DJ Mag’s track van het jaar, te danken aan die grootse melodie. ‘We proberen al jaren zoiets te schrijven op de modulaire synth,’ zegt McBriar, ‘maar die pogingen eindigden altijd met loop-y techno. ‘Atlas’ was de eerste keer dat we de modular muzikaal lieten klinken. Het is zo’n moeilijk beest om te temmen: afhankelijk van hoe je de modules hebt ingesteld, is het iedere keer compleet anders. Die melodie zouden we nooit meer kunnen maken.’
‘Atlas’ doet precies wat je wil van een nieuwe Bicep-hit: op festivalweides misstaat het niet, en tegelijkertijd is het poppy koptelefoonelektronica. Toch neigt de rest van het nieuwe album Isles vooral naar die laatste categorie. ‘We wilden graag een home listening-album maken,’ legt McBriar uit. ‘Juist omdat we in ons hoofd zaten met de vraag: hoe gaan we dit vertalen naar een liveshow? We besloten dat we de plaat ingetogen wilden houden, zodat we het kunnen oppompen en uitbouwen voor de show. Dat idee ontstond al vóór de pandemie. Gelukkig hebben we geen clubplaat gemaakt net nu niemand de club in kan.’ Andy: ‘We maken al acht of negen jaar clubmuziek. Op een gegeven moment moet je de club voorbij en iets nieuws uitproberen.’
Dit artikel is geschreven aan de hand van de 3voor12 Radio-special met Sagid Carter. Luister hieronder het hele uur aan radio terug.