Een snotjochie was hij nog. Vijftien jaar oud (zes jaar te jong dus!) en toch wist hij zich naar binnen te bluffen in de Amsterdamse club Shelter. Kwart voor 11 ’s avonds kwam Rick Bouwkamp alias Ineffekt dat donkere hol binnen. Daar stond de hele nacht Marcel Dettmann te beuken, te rammen, te knallen. De Duitse dj-grootheid draaide Berghain-techno zoals die bedoeld is: duister, loeihard. Overweldigend voor de ervaren rauwdouwer, en al helemaal voor een 15-jarige!
De volgende ochtend rond half 9 rolde hij pas weer naar buiten. ‘Ik vond die nacht zóóó bijzonder’, vertelt Rick lachend. ‘Dit was voor het eerst dat ik die ervaring had: dít is waar het om gaat. Dít is hoe het voelt.’
Het was een heuse aha-erlebnis voor de inmiddels 19-jarige dj en producer (officieel mag hij nog steeds geen serieuze club naar binnen, maar hij zag er al tientallen). In Shelter raakte hij bevangen van een virus dat hem nooit meer zal loslaten. Echt hoor, slechts weinig mensen praten met zo’n vurig enthousiasme over clubcultuur en dancemuziek als hij.
Die vreugde hoor je ook op zijn debuutalbum Kora dat vandaag verschijnt via Intercept, het label van Coloray. Het is avontuurlijke UK-georiënteerde clubmuziek vol breakbeats en dartelende, verrassend vrolijke melodieën. Af en toe klinkt ook zijn liefde voor futuristische popmuziek door. Op het openingsnummer verschijnt al een engelachtig robotkoor, ‘Oasis Trail’ is een epische elektronische ballad, zelfs de meer rechtdoorzee tracks als ‘Kora’ en 'In A Flash' klinken fris. ‘Ik was geïnspireerd door muziek die kleurrijk is, maar ook best wel leftfield en dansbaar’, zegt hij. ‘Ik hou van artiesten zoals Avalon Emeron, PC Music en Charli XCX. Er zijn maar weinig artiesten die in deze hoek muziek maken, terwijl er heel veel in te ontdekken en experimenteren valt. Dat wilde ik doen: een album maken dat ook het vrolijke uitvergroot.’