Wat moet het een chaos zijn, achter de schermen bij Le Guess Who. Dacht je tijdens die persconferentie dat het festival onmogelijk door kon gaan? Dat de staart er halverwege afgehakt werd? Dan kondigt de organisatie op vrijdagavond het onvoorstelbare aan. Het gaat dit weekend door. Zaterdag vroeger op de dag, zondag met seated shows. En dat betekent: schuiven, schuiven en nog eens schuiven. Gekkenwerk is het, om aan de achterkant alles op z’n kop te zetten terwijl het festival in volle gang is. Dat wordt doorhalen om de losse eindjes aan elkaar te knopen. Maar dat de organisatie de uitdaging aangaat? Dat spreekt boekdelen over hun toewijding. Aan het festival, aan het publiek, maar ook aan de artiesten, die nergens zo’n groot podium krijgen als het avontuurlijke Le Guess Who.
Want zelfs op een bedrukte dag als vandaan is dat wat opvalt. Kijk maar eens naar die rij voor de Janskerk bij Ichiko Aoba. Het is de ultieme locatie voor de prachtige, akoestische folkliedjes van de Japanse cultzangeres. Met name vanwege die wonderschone, ijle vocalen, die zo zalvend door de kerk heen reizen dat je er spontaan allemaal beelden van in je hoofd krijgt. Het ruizen van de wind, wegwaaiende bladeren, kabbelend water. Zeg maar, het soort beelden dat je je voorstelt bij de aftiteling van een Studio Ghibli-film. Haar rustgevende gitaarliedjes zouden zich er in ieder geval perfect voor lenen. Even zalvend zijn de mistwolkjes die Ana Roxanne optrekt met haar fonkelende pads, en zanglijnen vol reverb. De afgelopen jaren viel de Amerikaanse ambientmuzikante op met platen zoals Because of a Flower, een wonderschoon album dat menig ambientliefhebber door de gure winter van 2020 heeft getrokken. Ambient is natuurlijk eerder een genre dat je in de achtergrond luistert, maar Le Guess Who hijst haar gerust op het podium van een volle Stadsschouwburg. Live voelt het ook wel wat fragiel, en haar stem is een beetje bibberig, maar met zo’n ademloos luisterend publiek valt ook zo’n show helemaal op zijn plek.