Djurre de Haan, ook bekend als AWKWARD i maakt sinds De Ontmaagding van Eva van End (2013) filmmuziek. Hij verzorgde de scores voor o.a. Aanmodderfakker en de eerste Nederlandse Netflix-productie Ares. Hij werd tweemaal genomineerd voor een Gouden Kalf.
‘Voordat ik in de filmmuziek zat, zeiden mensen vaker dat mijn muziek een filmische sfeer had. Het begon voor mij toen regisseur Michiel ten Horn zijn debuut maakte. Hij wilde er Nederlandse indiemuziek in hebben. Hij meldde zich bij Excelsior waar hij een stapel cd’s meekreeg. Van AWKWARD i koos hij vier liedjes uit. Ik nam op dat moment mijn tweede album op. Hij nodigde mij uit voor een viewing. Het bleek dat hij er artistiek niet uitkwam met de maker van de score. Dus trok ik mijn stoute schoenen aan en vroeg ik of ik de hele score van De Ontmaagding van Eva van End kon doen. Ik wilde zoiets al langer. Ik houd heel erg van film omdat alles hierin samen komt: literatuur, beeld, geluid, ga zo maar door. Het is een interessant multidisciplinair veld om in te werken. En elke keer anders.
Michel en ik zijn bevriend geraakt. We gaan wekelijks naar de film en laten in een vroeg stadium horen en zien wat we aan het maken zijn. We hebben al zes keer samengewerkt. Bijvoorbeeld met Aanmodderfakker, een kinderhorrorserie en Netflix-serie Ares. We hebben uiteenlopende dingen gedaan, al heeft hij wel een eigen stijl. Een cartooneske ironische vorm. Heel visueel gestileerd. Het is een muzikale regisseur. Hij kan zich goed verwoorden. Per film kijken we welke rol de muziek heeft. Hoe wordt geacteerd? Hoe is het scenario? Hoe is de stijl? Er is geen vaste manier van werken. Er zijn een paar variabelen ingevuld en daar ga ik mee aan de slag. Heel anders dan bij een album waar nog geen enkele variabele is ingevuld.
Ik houd ervan als de muziek origineel is. Niet filmmuziek-achtig. Opvallend. Kleurrijk. Eclectisch. Bij veel scores weet ik al binnen drie seconden dat ik het niet interessant vind. Daar tegenover staat een Under The Skin van Mica Levi. Dat gaat door merg en been. Die megagemanipuleerde violen. Je denkt: waar ben ik naar aan het luisteren? Het is zo’n dappere score. Wes Anderson en Alexandre Desplat hebben ook een sterke wisselwerking. Het levert speelse en rijke klanken op. In Grand Budapest Hotel zitten opeens balalaika's en een heel koor. Zo goed gedaan.
Ik maakte onlangs de muziek voor de serie Harkum. Jelle de Jonge wilde een sfeer bij een dorpje op het platteland. Een sound met banjo en mandoline. Dat heeft veel raakvlakken met mijn muziek. Ik weet welk effect een banjo op een bepaald moment heeft. Ik was al begonnen voordat ik het beeld zag. Toen dit kwam zette ik mijn muziek eronder en klopte het meteen. Ares was voor mij totaal anders. Het is een horrorwereld die niet bestaat. Daar moest ik een klankwereld bij maken. Voordat ik de scènes zag ben ik naar mijn vaste muziekhandelaren gegaan. Ik heb een marxophone gehaald, dat is een citer-achtig instrument, en nog meer akoestische instrumenten met exotische klanken. Ik ben er met strijkstokken op gaan slaan. Stemmen, ontstemmen. Ik had een hele horrorwereld gemaakt. Toen zag ik het beeld en dacht, nee, dit klopt niet. Het moest postmoderner. Moeilijker te plaatsen. Ik wilde ook geen Stanger Things. Dan zou ik de hippe kaart met veel synths spelen. Ik ben klanken gaan opnemen en manipuleren zodat iets nieuws ontstond. Uiteindelijk kon ik ze met mijn toetsenbord bedienen. Dat werkte. Per Ares-aflevering hadden we gesprekken. Waar moet het stil zijn? Waar moet de muziek er vol in? Op dat moment zit er tempmuziek onder, muziek waar de makers mee werken zodat ze de sfeer al te pakken hebben.
Samenwerken bevalt me. Al moet ik ervoor waken dat ik genoeg tijd overhoud voor mijn eigen muziek. Later dit jaar neem ik mijn vierde album op. Maar ik ben ook bezig met de achtdelige kinderserie Kamp Koekieloekie. Niet alleen de score, maar ook nieuwe liedjes waarmee ik samenwerk met een aantal gelijkgezinde liedschrijvers. Het is interessant om dat als music supervisor te doen. Je moet een totale wereld bedenken. Anne Barnhoorn schrijft het scenario. Zij was ook verantwoordelijk voor Aanmodderfakker. Het is tof om zoiets met allemaal leeftijdgenoten te maken.’