Maandag 25 mei werd George Floyd vermoord door de politie in Minneapolis; een week daarna verscheen de nieuwe single van Bob Mould, ‘American Crisis’. ‘Doorgaans’, zegt hij droog, ‘ben ik niet echt de right-on-time guy. Ik wist natuurlijk wel dat het klimaat sterk veranderd was in Amerika, maar toen kwam die verschrikkelijke moord. Nota bene in Minneapolis, de stad waar ik als muzikant ben begonnen.’ En dat was het moment dat hij echt zenuwachtig werd. ‘Ik had een video klaar staan, met beelden van politiegeweld, met alle teksten pontificaal in beeld, en ook nog eens een grote beschuldigende vinger naar de evangelisten. Ik begon te twijfelen: wacht even, misschien is dit niet het moment. Maar vrij snel daarna liet onze…’ Hij zucht. ‘…geliefde leider onschuldige mensen met traangas uiteenjagen, zodat hij met een bijbel in zijn hand voor een kerk kon staan. Toen dacht ik: het zal met mij wel loslopen.’
Right-on-time guy
Niet echt de right-on-time guy. Hij laat er een haast verlegen lachje op volgen als hij het constateert. Dit in schril contrast met de ontketende, van zijn punt overtuigde Mould, die in ‘American Crisis’ onder meer zingt: Here’s the newest American crisis. Thanks to Evangelical ISIS. You can see how the lies divide us. World turning darker every day. In a fucked up USA. Can you look in the mirror and tell me everything’s alright? De grap is, als je al van een grap kunt spreken in een situatie als deze, dat ‘American Crisis’ eigenlijk op Moulds vorige plaat had moeten staan. Maar Sunshine Rock was een beetje te, eeh, zonnig voor een blarentrekkend, kermend protestlied. (In plaats daarvan verscheen op het album een versie van ‘Send Me a Postcard’ van Shocking Blue, maar dit terzijde.) ‘American Crisis’ lag dus bijna twee jaar te wachten, tot het moment dat de bezongen crisis op schrijnende wijze nog meer werkelijkheid werd, op een manier die niemand, Bob Mould in het minst, had kunnen bevroeden.