Zet STICKLIP aan, en al gauw duizelt het. Allereerst is er de stem van Bec Plexus zelf, die het ene moment plechtig de bladmuziek aanhoudt en het volgende manisch alle regels overboord gooit. Om haar heen klinken knisperende elektronica en een storm van percussie. Dan hoor je hoe een fraai liedje plotsklaps explodeert, of juist een bombastische compositie waarin opeens een catchy refrein naar voren schiet. ASMR-interludes vol gefluister, gamelan-percussie, synth-freakouts: STICKLIP heeft het.
Onmogelijk om het een label te geven, maar om het toch te proberen: STICKLIP past in de platenbak in het vakje experimentele indierock met elementen van moderne gecomponeerde muziek en improvisatie. Denk aan Deerhoof, St. Vincent, tUnE-yArDs, Son Lux, The Age of Adz van Sufjan Stevens. Geen wonder dat de plaat zou worden gepresenteerd op Rewire en in De School, en verschijnt op het coole New Yorkse labeltje New Amsterdam Records. Al met al een nogal ambitieus project dus, al helemaal als je bedenkt wat het verhaal erachter is.
De maker is de 26-jarige Brechtje van Dijk, die Klassieke compositie studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Maar ze maakte STICKLIP niet in haar eentje, vertelt ze. ‘Ik vroeg acht componisten die ik waardeer met een commissieverzoek. Beste componist, wil jij een lied voor me schrijven?’ En dat waren niet de minsten: de gelauwerde Amerikaanse componisten Molly Joyce en Amy Beth Kirsten, jazzpianist Pascal Le Boeuf, Arone Dyer van de experimentele indieact Buke & Gass, opera-toonzetter David T. Little.