Je kunt je afvragen hoe serieus je ‘Toppertje’ van Guillermo & Tropical Danny nou moet nemen. Of ‘Het Busje Komt Zo’ van Höllenboer nou een plek verdient in de canon van de Nederlandse popmuziek. De weird hits uit deze vrolijke serie zijn bijna allemaal buitenbeentjes, outsiders, vaak uit de hand gelopen grappen. Maar deze laatste in de reeks mag gerust de boeken in als een pionierstrack voor de ontluikende hardcore scene en bovendien als een van de minst radiovriendelijke hits ooit in Nederland.
‘Hij werd dan ook nauwelijks op de radio gedraaid’, zegt Maurice Steenbergen, het brein achter Rotterdam Termination Source. Hij zegt het met een zekere trots. Zijn track ‘Poing’ haalde in 1992 nummer 2 in de Top 40, een ongelofelijke prestatie voor een pure dansvloertrack. ‘Daar bleef hij steken, terwijl hij twee keer zoveel verkocht werd als de nummer 1. Als we wél airplay gehad hadden, waren we de zingende tandarts Dr Alban voorbij gegaan. Maar we waren er niet zuur over, want we lieten megahits van Nirvana, Prince en Guns’ N Roses achter ons.’ En dat met een liedje dat eigenlijk niet meer is dan een balletje dat net zo lang en net zo irritant stuitert tot je er helemaal gek van wordt.
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?