In veel gevallen gingen tracks viraal omdat die ene TikTokker toevallig op het juiste moment een grappig dansfilmpje maakte met die ene track. Buiten toedoen van de artiest zelf, dus. Nu begint de muziekindustrie langzaam maar zeker wakker te worden. We moeten hier iets mee! Maar wat dan?! Met die vraag krijgt Graciela Velasco heel wat managers en artiesten over de vloer. Zij is head of digital strategies bij Top Notch en Noah’s Ark, en daarmee ook de TikTok-expert van de grote hiphoplabels in Nederland. ‘Ik probeer artiesten en hun management uitleggen hoe het platform werkt, en hen te laten inzien dat het super waardevol kan zijn om onder een jonge doelgroep tracks te laten groeien.’ Dat doet Velasco door campagnes op te zetten in nauwe samenwerking met TikTok zelf. ‘We zetten samen challenges op, we laten accounts van de artiesten groeien en alleen al het zorgen dat de muziek verkrijgbaar is op TikTok is een uitdaging.’
Hoe zo’n campagne eruit ziet? Nou, supersuccesvol was bijvoorbeeld de ‘Loco’-challenge van Yung Felix. Het klinkt nogal dom: ‘Hij maakte een video waarin hij zeg maar… zijn schoen aan heeft, op de beat zijn schoen in de lucht gooit, vangt en als telefoon gebruikt.’ Die campagne heeft Noah's Ark opgezet met TikTok, waarop de dienst de bijbehorende hashtag ook pushte in andere landen (waaronder Frankrijk) en gebruikers aldaar de video’s te zien kregen in hun startscherm. It pays off. In totaal hebben de gebruikers vervolgens zo’n 300.000 video’s (!) gemaakt met de track, die in totaal goed zijn voor een dikke 20 miljoen views (!!!).
Een ander succesverhaal is Bizzey. Zijn tune ‘Traag’ ging via TikTok-voorganger musical.ly de grens over omdat een shitload aan gebruikers video’s maakten met de track. In Turkije, in India en ook in een aantal Zuid-Amerikaanse landen werd het een hit. Velasco kijkt het nog eens na: ‘Inmiddels heeft ‘Traag’ 1,8 miljard views op TikTok, er zijn zo’n 800 a 900 duizend creaties mee gemaakt. Met TikTok kun je snel internationaal gaan, soms zelfs wereldwijd, zeker als challenges op het platform viraal gaan.’
Vervolgens beet Bizzey zich als een van de weinige volwassen artiesten vast in het medium en eigende hij het zich toe. Nu is hij behoorlijk actief op TikTok. ‘Hij vindt het interessant en vindt de nieuwe mogelijkheden boeiend. In korte tijd heeft hij bijna 50 duizend volgers gekregen, en dat zonder challenges. Puur omdat hij snapt waar de TikTok-hacks zitten. Je kunt er snel groot worden, maar moet er wel in investeren met tijd en research.’ Zo pakt een Bizzey-video op Bali waarbij hij achterover het zwembad in valt (met camera!) bijna een halfmiljoen views en ‘bottleflipchallenge’ ook zo’n 400 duizend, en plugt hij er meteen zijn eigen muziek mee. Superslim, dus.