Met tien jaar op de teller is het doorbraakalbum van Moss, Never Be Scared / Don’t Be A Hero een schoolvoorbeeld van een Excelsior-succesverhaal. Never Be Scared was een doorbraakalbum, en dat terwijl het een tweede album was. Bijzonder, want juist die tweede plaat is voor zoveel bands de moeilijkste. Bij Moss was het de wereld op zijn kop. Juist dat eerste album, vertelt Excelsior-oprichter Ferry Roseboom, was ‘niet echt een kaskraker’. Wat het wel was: goed, heel goed. En dus gaf Excesior de band groen licht voor een tweede. De rest is geschiedenis. Never Be Scared is ondertussen een belangrijke parel geworden in de Nederlandse indiegeschiedenis, het type album dat een jubileumviering krijgt wanneer het tien jaar oud is geworden.
Wat nou als de financiële tegenvaller van dat debuut Excelsior had aangestuurd om Moss links te laten liggen? Kleine kans. ‘We hebben nooit voor de big bucks gekozen, het snelle geld,’ zegt Roseboom resoluut. Het label is er een voor de liefhebbers, eigenlijk al vanaf het moment dat het ontstond. ‘Ik denk dat de mentaliteit bij de platenmaatschappijen van de jaren negentig nog wel heel anders was,’ peinst hij. ‘Volgens mij waren dat de gouden jaren van de muziekindustrie, hè. Niet dat ik die illusie had, hoor, dat wij heel veel geld zouden omzetten, maar er waren toen vooral majors in Nederland. Grote platenmaatschappijen die gewoon dozen schoven van winkel naar winkel. Daar werkte vast ook hele aardige mensen, maar ik denk dat ze minder op de kleine, fijne dingen zaten, zoals wij. Wij waren wat dat betreft de scouts, de padvinders die erop uittrokken en deden wat ze leuk vonden. Op zoek gingen naar mooie dingen. Veredeld hobbyisme, maar wel heel fanatiek.’