Kraaiend van het plezier bungelt een jongen met slungelende armen uit een vliegtuigachtige boshut terwijl zijn vrienden naar zijn handen graaien Ondertussen fladdert een jongen in een prinsessenjurkje voorbij, twee maten verkleed als bloemen in zijn kielzog. Aan de overkant van het veldje ligt een meisje met likkende lippen languit uitgestrekt op een Stier van Plezier terwijl haar vrienden haar haar aaien, verderop berijden drie jongens met lichtgevende puntmutsen een eenzelfde stier op een stuk suggestievere manier. Bungelen, klauteren en vooral Lekker Gek Doen: Into The Woods is nog steeds de grootste sprookjesspeeltuin van het Nederlandse festivalseizoen.
Dat is natuurlijk precies wat het festival in het Amersfoortse bos zo’n ontzettend charmant festival maakt. Ieder veld wordt verlicht door allerlei kunstwerkjes, lichtgevende vlinders en gigantische lampenkappen die ook voor de hoge hoed van de Mad Hatter hadden kunnen doorgaan, maar dan wel zo houtje-touwtje in elkaar geknutseld dat het kinderlijke plezier ervan af spat. En dat doet het al tien jaar, want dit jaar viert het festival zijn tiende verjaardag, geserveerd met een vrolijk snoepzakje. Ondertussen is Kultlab uitgegroeid tot een festivalorganisatie die, met zijtak Wildeburg, alle edities met twee vingers in de neus uitverkoopt.
Tegenwoordig voelt Into The Woods meer als het oudere maar lolligere broertje van Wildeburg dat maar niet wil opgroeien. Zeg maar, de Peter Pan van de festivals, en in dit Nooitgedachtland kun je klimmen en klauteren tot al je kinderlijke speelsheid eruit wordt geslagen door de grimmige techno die in het Beukenbos wordt gedraaid. Tegelijkertijd voelt het wel een beetje alsof Wildeburg de coolere namen van de line-up heeft gesnoept: dit jaar mis je een beetje de spannende nieuwkomers – de Octo Octa’s, Or:La’s en Carista’s van de vorige editie – maar de dj’s zijn dan ook niet persé de trekpleisters van het festival, en dan nog zijn er een paar acts die de ogen wel op zich weten te laten vallen.