Tragisch nieuws uit de Franse hoofdstad Parijs. Daar is Philippe Zdar, de helft van house duo Cassius, bij een val van een hoog gebouw om het leven gekomen. De producer was een van de architecten van de French house, en werkte later met talloze grootheden in de studio. Dit zijn de veertien sleutelmomenten uit zijn carrière.

Het antwoord was 'nee'. Als ze het zelf gevraagd had, als ze hem gecomplimenteerd had met de manier waarop hij elegantie altijd zo mooi weet te injecteren met een klein beetje punk, dan had Philippe Zdar best eens willen nadenken over een samenwerking met Madonna. Maar voor haar manager bleef de studio van de Parijse Motorbass studio dicht. Philippe Zdar kon het zich veroorloven om ja en nee te zeggen tegen wie hij wilde. Nooit verhuurde hij zijn studio aan iemand anders. Hij werkte er alleen zelf, en alleen aan muziek waarin hij geloofde.

Het is nogal een luxe positie, maar de Franse producer kon het zich veroorloven. Zeker na zijn werk met Phoenix in 2009, dat hem een Grammy opleverde en een doorbraak als producer in Amerika, die hem klussen opleverde met onder meer The Rapture, Beastie Boys en zelfs Cat Power. En vergis je niet, hij was niet alleen het type producer dat je belt als ie eens iets nieuws wilt. Hij was ook betrokken bij debuten van onder meer Two Door Cinema Club en Cut Copy.

De basis voor zijn visie ligt in de jaren negentig. Zdar werkt eerst als studio engineer voor onder meer rapper MC Solaar, en ook zijn eerste producties met La Funk Mob (op zijn Frans) zijn gedrenkt in hiphop. Maar dan valt hij als een blok voor de house, die overwaait uit Amerika. Hij is niet de enige in Parijs, want met onder meer Daft Punk en Etienne de Crecy ontstaat een heel eigen, super invloedrijke scene in de Franse hoofdstad. Samen met Etienne de Crecy vormt Zdar het duo Motorbass, waarmee hij de klassieke, broeierige houseplaat Pansoul uitbrengt. Pansoul verscheen een jaar voor Daft Punk's historische doorbraakalbum en heeft alles wat de Franse touch definieert in zich. Het is warm en elegant in textuur, maar dan wel op een rauwe manier afgemaakt. 

Het blijkt voor Zdar de opmaat voor een echte doorbraak, in 1999 met het duo Cassius, een groep die altijd zijn thuisbasis blijft. Cassius was een house act, maar wel een met gevoel voor songs, en dat maakte het een ideale cross-over kandidaat voor het alternatieve publiek. Zo groot als bijvoorbeeld Basement Jaxx of Underworld werd Cassius nooit, al kreeg de French sound waarvan zij mede-grondlegger waren een jaar of tien na het debuut wel een boost dankzij de scene rond Justice en Ed Banger Records. Uitgerekend aanstaande vrijdag moet het vijfde Cassius-album Dreems in de winkel liggen, net als het nieuwe Hot Chip album waaraan Zdar werkte.