Het kan geen toeval zijn, en dat is het dan ook niet: midden in de climax van het Brexit drama repeteert het Nederlands Kamerkoor met de Britse elektronicaproducer Darren Cunningham (Actress) een stuk waarin politici de hoofdrol spelen: Welt-Parlament. Cunningham werd door het Holland Festival gevraagd een ‘response’ te schrijven op de opera van de Duitse meestercomponist Karlheinz Stockhausen, die het hele festival centraal laat staan. Hij hoefde niet lang na te denken. ‘Ik herinner me dat we een eerste bespreking hadden en mijn gedachten direct het raam uit begonnen te zweven. Ik had meteen allerlei ideeën, maar ik wist ook direct dat ik allerlei nieuwe componenten toe zou voegen.’
Darren Cunningham staat bekend als een van de meest avontuurlijke en weerbarstige elektronica-producers van deze tijd. Een eenling is hij, ‘geen makkelijk persoon om mee te werken’, geeft hij toe. ‘Meestal steek ik in mijn studio een joint op en begin ik gewoon te werken’. Hij maakte de afgelopen jaren een aantal bijzondere albums, die uit de house- en technocultuur voortkomen, maar niet per se bedoeld zijn om op te dansen. Cunningham - die opgroeide in Wolverhampton - kwam tijdens zijn muzikale opleiding al in aanraking met Stockhausen, de Duitser die met zijn experimenten met machines en synthesizers gezien wordt als een van de grondleggers van de elektronische muziek. Hij was een directe invloed op de krautrockscene rond Kraftwerk in de jaren zeventig. Ook op Cunningham maakte zijn werk diepe indruk. ‘Voor mij was het een openbaring. Hij liet me de oneindige mogelijkheden van muziek zien.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?