Er was een tijd dat je vanaf de rijksweg bij Rotterdam een helikopter kon zien staan. Het was het hoofdkantoor van Free Record Shop, de grootste platenzaakketen die Nederland ooit heeft gekend, met honderden winkels in elk winkelcentrum en op elk station. Wie beter keek, zag nog een naam op het pand staan: Bertus. Een degelijke, oer-Hollandse mannennaam die in elke platenzaak een begrip was en is.
Je zou als passant misschien denken dat die twee iets met elkaar te maken hadden, Bertus en Free Record Shop. Niets was minder waar. Dat wil zeggen: natuurlijk leverde Bertus aan de Free, maar er was geen connectie, zelfs geen deurtje tussen de twee panden. Free Record Shop was mainstream retail, de marktleider op het gebied van papa en mama winkels, zoals dat in vakjargon zo mooi heet. Winkels waar doodnormale mensen binnen stapten omdat ze nog een cadeautje nodig hadden, of omdat ze nog een kwartiertje stuk te slaan hadden op weg naar de trein. Bertus daarentegen begon als typisch fijnproeversbedrijf. De eerste eigenaren reisden in de jaren zeventig de hele wereld af op zoek naar platen die in Nederland niet geleverd werden. Van obscure releases tot titels waar de major labels op de een of andere manier nog geen brood in zagen, zoals Mike Oldfield’s Tubular Bells, de eerste U2 albums of het debuut van Pearl Jam.
Free Record Shop is er niet meer, net als Music Store, de V&D en Dixons. De mainstream winkel is vrijwel verdwenen uit het straatbeeld. Maar Bertus Distributie is groter en levendiger dan ooit. Het bedrijf heeft negentien verkoopkantoren in heel Europa, is mede-eigenaar van V2 Records en oprichter van het toonaangevende vinyllabel Music On Vinyl. ‘Dat bestaat binnenkort tien jaar’, zegt Jan van Ditmarsch trots, met zijn overduidelijke Rotterdamse tongval. ‘Of we aan zagen komen hoe groot vinyl weer zou worden? Absoluut niet. Er bubbelde wel iets rond vinyl, maar we deden het voor de muziek. Op een avond zijn we thuis door onze collectie gegaan en hebben we vijftien titels uitgekozen die niet meer te krijgen waren. Van Johnny Cash tot de Moody Blues tot Boston. Inmiddels zijn we 2500 releases verder.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?