‘Ik vind het ook nog wat vroeg,’ zegt een gespierde jongen in Chippendale-outfit die mij na mijn eerste rondje door het pand een roos heeft gegeven. ‘Maar later gaat het wel echt los, hoor.’ Een kwartier na het officiële begin van het feest sta ik een beetje ongemakkelijk in die gigantische zaal van AFAS Live te schuifelen met een roos in mijn hand. Alsof mijn blind date niet is komen opdagen.
Terwijl ik het ding in mijn kluisje prop vraag ik me af waarom ik niet wat beter mijn best op mijn outfit had kunnen doen. ‘Hoe lang heb je gezeten?’ hoor ik een meisje een ander meisje vragen op de wc. ‘Toch wel zo’n drie uur,’ antwoordt de ander, terwijl haar hand losjes door de blonde vlecht-extensions gaat. De live-acts zijn nog niet begonnen en dus benut iedereen deze tijd bij de grote spiegels op de gang voor groepsselfies en de puntjes op de I van de outfits. In de zaal loopt een heuse portretfotograaf rond met zo’n grote lichtcirkel uit beautyvlogs.
In de AFAS Live wordt gedanst op de grootste Nederlandse hiphophits van de afgelopen jaren, maar worden geen maatschappelijke problemen getackeld.
Ik ben op Meisjes Blijven Meisjes in AFAS Live, een hiphopfeest georganiseerd door rapper Frenna. Het ‘vrouwvriendelijke nachtevenement met diverse liveoptredens’ bestaat sinds 2015 en is vernoemd naar zijn nummer uit hetzelfde jaar samen met Ronnie Flex, Emms en Two Crooks. Op de cover van die track pronkt in koeienletters ‘Vestival’, de oude naam van Vestiville - dat ene hiphopfestival dat dit jaar in België werd gecanceld toen alle bezoekers al voor het hek stonden. Maar dat feitje laat ik vanavond voor wat het is. Het vrouwvriendelijke statement vind ik even lastig te begrijpen. Het was blijkbaar een ding dat Frenna feesten als vrouwónvriendelijk zag en hij de noodzaak voelde hier iets aan te veranderen.
Maar, hoe dan? Maatregelen treffen om vrouwen veiliger te laten voelen in het uitgaansleven? Is het een politiek statement om vrouwen in de hiphop-industrie meer podium te bieden? Gaan we het woord ‘bitch’ blurren in elk nummer? Of wordt het een soort ladies night met korting op drank voor vrouwen?
Meisjes blijven meisjes heeft voor mij een denigrerende ondertoon en tekent juist het tegenovergestelde van steun: hoe erg ze ook hun best doen, meisjes blijven meisjes.
Het was in ieder geval geen naam die de kaartverkoop in de weg zat: Frenna’s eerste festival is met 8000 bezoekers uitverkocht. Dat zijn niet allemaal vrouwen, en ook niet alleen begerige mannen. Het feest is in zekere zin doorgetrokken vanuit Future Urban Legends, de vorige naam van het feest, en een festival dat al veel vaste gasten had.
Meisjes Blijven Meisjes
Zaterdagnacht van van 23.00-05.30 in de AFAS Live
Gezien: o.a. Frenna, Chivv, Bizzey, Dopebwoy, Delany, Diquenza, Robin Roxette, SXTEEN, Kimberlee Ramirez
Het hoogtepunt: Bijlmercollectief Afrolosjes Soundsystem speelt een thuiswedstrijd
De plaat: City Girls - 'Act Up '
'Zie meisjes blijven meisjes, maar die meisjes worden ouder
Ben je in de VIP maak dan een champagne shower
En ik zweer jongens blijven jongens, maar die jongens worden ouder
Ben je in de VIP maak dan een champagne shower'
(uit 'Meisjes Blijven Meisjes')
‘Hou je van heftig?’
‘Uhm, weet niet. Denk het? Jij?’
‘Ja, ik hou van heftig,’ zegt ze glunderend.
Ik zit inmiddels op een stoel bij een een kraampje van een makeupmerk. Van mij mag ze doen wat ze wil, ik voelde me tot dit moment tussen de rest van het publiek schrijnend onverzorgd. Mijn haar wordt gratis gedaan, ik word opgemaakt en ik mag een monster van het luchtje dat ik het lekkerst vind ruiken mee naar huis nemen. Het is een leuk extraatje van dit feest, maar het is na de rozen en de halfblote mannen wel het derde extreme vrouwencliché.
Halverwege mijn wellnesskwartiertje begint Bizzey in de grote zaal. De ex-Yellow Claw, dj, manager, meester van de Nederlandse drieslag - ‘Drup Drup Drup’, ‘Laag Laag Laag’, etc etc etc - én zwembroekmodel geeft een best leuke show, wat vooral komt door monsterhits als 'Drama' en 'Traag' die iedereen van voor tot achter meeblèrt. Toch kijk je op een feest als dit met scheve ogen naar taalgebruik als ‘Bitch niggers - pang pang - big booty ho bitches’, ‘Dames, als jullie nu iets uit kunnen doen zonder dat je in je nakie staat, dan moet je dat nu doen!’ en de verkondiging dat hij op weg naar zijn volgende gig zo meteen plek heeft voor drie dames in zijn auto.
Na Bizzey draait Robin Roxette, half dj, half danseres, die vier vrouwelijke metgezellen heeft meegenomen. Ze wordt geïntroduceerd met een filmpje over slutshaming als gevolg van de verschillende manieren van opvoeding voor jongens en meisjes, en het belang van equaliteit: 'Why do we teach girls to aspire marriage? And we don't teach boys the same? We raise girls to see eachother as competitors, not for jobs or for accomplishments, but for the attention of men. We teach girls that they cannot be sexual beings, in the way boys are'. Het is bijna inspirerend, tot je je het nummer over gefixeerde geslachten waar het feest op is gebaseerd weer herinnert.
Aan de man/vrouw-balans in de line-up is wel gewerkt: vooral aan het begin van de nacht, met vrouwelijke artiesten als Delany en Kimberlee Ramirez. Maar na het grote klapstuk van main man Frenna zelf blijken de meeste grote namen op het programma - Chivv, Dopebwoy, Diquenza - toch wel echt mannen te zijn. Een Latifah ertussen had goed gewerkt.
Niet dat het hierdoor een minder leuk feestje wordt: de afwisseling van dj's en live-artiesten werkt heel goed. Het regent Nederlandse hiphophits van de laatste paar jaar, uitgevoerd door originele artiesten. Afrobeatcollectief Afrolosjes Soundsystem uit de Bijlmer speelt een thuiswedstrijd en wordt met hun groepsdansjes een van de hoogtepunten van de avond.
Muzikaal gezien - om het niet te hebben over de rijen bij de bar - is het een geslaagd urbanfeest, waarop het energieniveau geen seconde daalt. Maar of er nou maatschappelijke problemen getackeld worden?
Meer ADE19 in ons dossier.