Inmiddels zijn er meer Nederlandse platenzaken met een K-popcollectie. De Mediamarkt in Bijlmer ArenA natuurlijk, Velvet Music en Kroese, maar FAME is de echte pionier. Dat komt door FAME-medeoprichter en inkoper Jeroen de Ruiter. Al een kleine twintig jaar is hij op zoek naar het genre, vertelt hij een paar dagen later hyperenthousiast. ‘Je had in 1999 een Koreaans bandje dat HOT heette. FAME was toen nog onderdeel van Free Record Shop en had de slogan: “Alle sterren onder een dak.” Als ergens ter wereld een hype gaande was, gingen we erachteraan. Ik had als inkoper dan ook een vrijbrief: als je iets wil kopen, koop het maar.’ Via contacten in Hong Kong en Japan probeerde hij dus Zuid-Koreaanse pop te bemachtigen, maar dat lukte alsmaar niet. Ook toen FAME inkromp en vanuit de Kalverstraat naar Magna Plaza en later naar deze MediaMarkt verhuisde, bleef hij op zoek. Telkens kreeg hij nul op rekest. ‘Tot begin dit jaar, toen kreeg ik out of nowhere vanuit een groothandel in Miami een top 200 K-pop aangeboden. Ik snapte er niets van.’ Het is speculatie, maar De Ruiter heeft wel een verklaring: die groothandel is zijn bakermat van Zuid-Amerikaanse muziek. ‘Het schijnt dat Zuid-Korea had besloten dat K-pop maar eens globaal moest gaan. Op dat moment was reggaeton de grootste wereldwijde hype, dus vlogen ze heel wat reggaetonproducers naar Korea om met allerlei bandjes te werken.’ Die muziek kwam vervolgens ook weer in Zuid-Amerika terecht, en dus in Miami.
De volgende vraag: wat moest FAME met die top 200 doen? ‘Het viel me al op: er zitten dertien releases van BTS tussen, dus die ben ik maar gaan Googlen. Uiteindelijk heb ik van de meest populaire cd’s drie stuks ingekocht, van de rest een. Ik wist niet wat me overkwam toen ik de doos ging uitpakken: er zaten zoveel rare verpakkingen tussen. Die passen helemaal niet in de normale cd-bakken. We hebben toen twee hele wanden opgeofferd. In februari van dit jaar was dat.’ De jonge social media-medewerker van FAME, Iris, riep dat ze vooral op Twitter en Instagram moesten proberen de doelgroep te bereiken. ‘Dat hebben we geweten. Op een vrijdag begon ze te tweeten en weet ik wat, vanaf zaterdag werd de deur hier platgelopen.’ De Ruiter begint te schateren. ‘Ik koop al 28 jaar muziek in, maar dit is een bizar fenomeen dat ik nog nooit heb meegemaakt. Nou ja, misschien met de gekte van Buena Vista Social Club, toen heel Nederland opeens Cubaanse mannetjes in huis wilde hebben. Ik had al heel veel lol in mijn werk, dit maakt het nog veel leuker.’
De vele nieuwe klanten zette hij meteen maar op een stoel neer. ‘Hier heb je pen en papier, ga maar eens opschrijven wat je mist. Zo heb ik vellen vol met meisjeshandschrift.’ Het is een doelgroep die wordt neergezet als streamen, Netflixen en illegaal downloaden, maar ze komen nu massaal naar de winkel. Als ik dit aan mijn omgeving vertel, kijken ze alsof ze water zien branden.’ Nog zoiets: De Ruiter sluit het boekjaar bijna af. Aan het begin had K-pop een omzetaandeel van 0. ‘Nu van 10 procent, en dat ligt eigenlijk nog een stuk hoger omdat we het pas een halfjaar verkopen. Idioot mooi! Ik word ook gewoon blij van al die mensen.’