‘Ik mag niet zeggen van wie ik hem heb.’ Dat is de vaste uitdrukking die je hoort van iedereen die je erover spreekt. ‘Het is iemand in de muziekwereld, maar ik heb gezworen zijn naam geheim te houden.’ Zo’n beetje iedereen die iets doet in de Nederlandse muziekwereld - van Barry Hay tot Kensington tot de complete Excelsior-stal - kreeg ergens in het afgelopen halfjaar een appje met een WeTransfer link: ‘Dit moet je echt zien. Echt.’ Die link leidde naar de film Buying The Band, gemaakt door Teus van Sintmaartensdijk, die de tv noch de theaters haalde. En dat is bizar, want iedereen die de link aanklikte en de eerste drie minuten bekeek, was hooked aan het verhaal van Jan ’t Hoen en de Romanza Brava. ‘Ik heb hem inmiddels een paar keer gezien’, zegt Matthijs van Duijvenbode, toetsenist en songschrijver voor onder andere Tim Knol en Douwe Bob. ‘Ik vind hem zo ontzettend goed gemaakt. Ik word er zowel vrolijk als treurig van.’
Het verhaal van Buying The Band begon toen tv-maker Teus van Sintmaartensdijk een locatie zocht voor het programma Metropolis. Het programma over stedelijk leven op allerlei plekken in de wereld zocht een uitzicht over de daken van Amsterdam en liet zijn oog vallen op een pittoresk torentje. ‘Op een gegeven moment zagen we Koos van Dijk, de oude manager van Herman Brood, daar lopen. We vroegen hem of hij wist wie daar woont. “Ik”, antwoordde hij. Hij gaf ons toestemming daar te filmen, en de laatste keer dat we daar waren vertelde hij over zijn plannen. De band zou weer bij elkaar komen, ze zouden gaan touren met Nina Hagen. Ik moest absoluut zijn partner eens ontmoeten. En dus zat ik even later op de Stadhouderskade met die excentrieke Koos van Dijk en een vastgoedondernemer met het Financieele Dagblad op de hoek van zijn bureau. Ik merkte dat die man de motor was achter het bijeen brengen van de band. Ik dacht: de wereld van het vastgoed en die oude rockers, dan kon nog wel eens gaan schuren.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?