Het ambitieuze tweede concert van Broederliefde in Het Kasteel loopt uit op een drama. De show is gecanceld en Broederliefde beschuldigt productiebedrijf MIM Productions ervan schulden gemaakt te hebben. Nu reageert MIM Productions op de beschuldigingen: ‘Wij hebben niet het budget overschreden.’

Het verhaal rond Broederliefde in Het Kasteel ontrolt zich nu razendsnel. Wekenlang al was het concert uit de verkoop gehaald, zonder toelichting van de artiest. Hoe zat het nou, zou het wel doorgaan? Het antwoord van boekingskantoor Missin Link luidde in eerste instantie nog ‘ja’, maar de verklaring voor het stilleggen van de kaartverkoop wekte argwaan: ‘een bug in het systeem van Ticketmaster’, echt? Maar sinds RTV Rijnmond dinsdag bij monde van het Sparta Stadion bekend maakte dat het concert niet door gaat, wordt stukje bij beetje duidelijk hoe het zo mis kon gaan.

Basis onder het probleem ligt eigenlijk al bij de eerste editie van Broederliefde in Het Kasteel. Het was het grootste concert dat Broederliefde ooit gaf, in hun eigen thuishonk, het stadion waar ze opgroeiden. Al tijdens de productie was bekend dat de productie verlies zou lijden, toen een paar maanden na het concert de boeken opgemaakt werden, bleek dat fiks te zijn. Volgens Broederliefde omdat MIM Productions het budget overschreden had. 'Na Broederliefde & Friends 2017 is gebleken dat MIM Productions, de producent van het evenement, vorig jaar flink over het afgesproken budget is gegaan. Nader onderzoek bracht vervolgens aan het licht dat veel partijen door MIM Productions onbetaald zijn gelaten. Achter de schermen hebben de leden van Broederliefde overleg gevoerd met de producent om de ontstane tekorten aan te zuiveren.’

 

Het bedrijf MIM Productions ontkent die lezing, en stelt dat van overleg met de groep zelf überhaupt geen sprake is geweest. ‘Pertinent onwaar’, zegt Loubna Fonseca. ‘Het kostenplaatje is altijd hetzelfde gebleven. Wij hebben ons budget niet overschreden, maar de inkomsten vielen tegen. Onder meer doordat veel koopkaarten omgezet zijn naar gastenlijst, op verzoek van de band. Daarnaast heette het concert officieel uitverkocht, maar waren er nog ongeveer 1.000 kaarten over.’ De goedkoopste kaarten waren 29,50 euro, de duurste reguliere kaarten 60 en de VIP kaarten (waarvan de meeste bleven liggen) 200 euro, dus een conservatieve schatting leidt dan al snel tot 30.000 euro. ‘Dat was best een grote verliespost.’

3voor12 sprak diverse betrokken leveranciers, maar die willen zich niet openlijk over de zaak uitspreken. Wel bevestigt een van hen dat Broederliefde kort voor het concert veel extra gastenlijstplekken weg gegeven heeft. Ook hij had niet de indruk dat de productiekosten hoger uitvielen dan begroot. Hoe dan ook, er was een tekort. En de grote vraag was: wie moest het verlies dragen? Bij het concert waren in feite drie partners betrokken: Broederliefde, hun boekingskantoor Missin Link en het productiebedrijf MIM Productions. Twee partijen die geen ervaring hadden met zo’n giga productie, en een die wel klussen deed voor onder andere Ed Sheeran en Beyonce, maar altijd in opdracht van anderen. 'En toen het mis ging is er een discussie ontstaan over de verdeling van de verliezen en daar zijn wij niet uitgekomen. Tegelijkertijd bleven de rekeningen naar MIM komen en op een gegeven moment hebben zij de leveranciers doorgestuurd naar Broederliefde en Missin Link.'

Ondertussen liep de campagne voor Broederliefde in Het Kasteel 2018 al lang en breed. De kaartverkoop was direct na afloop van de eerste editie ingegaan, eind april 2017. 2 juni 2018 moest de datum worden. Daar zat een risico aan, want je kunt bij de Gemeente Rotterdam pas op 1 september een vergunning aanvragen voor het volgende jaar. Daarom werd volgens MIM Productions direct een optie genomen op 1 juni, zodat eventueel uitgeweken kon worden. Dit is overigens niet ongebruikelijk in de concertbusiness. Vrijwel ieder festival gaat on sale voor de vergunning definitief rond is. In december was bij MIM al duidelijk dat de politie een negatief advies gaf voor 2 juni, omdat op die dag ook festival The Flying Dutch Rotterdam aandoet. Het omzetten naar 1 juni was een formaliteit, zegt MIM, maar wel een die door Broederliefde in gang gezet moest worden. Maar toen MIM het management daar begin dit jaar van op de hoogte stelde, waren de partijen al in onoverkomelijke juridische problemen beland. De toegekende datum was inmiddels 1 juni, maar de datum werd nooit aangepast.

 

Op 27 februari trok Broederliefde de stekker uit het evenement. De kaartverkoop werd stilgelegd en sinds die dag zijn geen berichten meer geaccepteerd in het Facebook event. Toch werd lange tijd niet aan de fans uitgelegd wat er precies aan de hand is. Achter de schermen werd namelijk hard gewerkt aan een alternatief, maar dat kostte zo’n zes weken. Een buitenevenement was geen optie, omdat een vergunning op deze termijn niet meer aan te vragen is. Het werd uiteindelijk Ahoy, op 22 september. 

De uiteindelijke afgelasting van het concert is wel omgeven door onhandigheden. Na de ongeloofwaardige verklaring van het boekingskantoor citeerde RTV Rijnmond dinsdag Broederliefde-manager Lorenzo Jonathas. Die stelde dat de afgelasting te maken heeft met het feit dat de politie te weinig manschappen op de been kon brengen. Tegen 3voor12 ontkende hij de omroep te woord gestaan te hebben, maar de politie reageerde geïrriteerd. ‘Wij vinden het op zijn zachtst gezegd niet netjes dat Broederliefde de verantwoordelijkheid van het niet doorgaan van hun concert in de schoenen van de politie probeert te schuiven. Het lijkt erop dat zij al langere tijd wisten dat het evenement niet door zou gaan, om redenen die niets met de gemeente of politie te maken hebben. Om dan de schuld toch bij de politie neer te leggen, is onprofessioneel. Niet eens zozeer naar de politie, maar vooral naar de fans’, aldus woordvoerder Miriam Slot. Het is een zijstap in een volledig geëscaleerd doemscenario, waarin Broederliefde en hun boekingskantoor vinden dat hun productiepartner er een potje van gemaakt heeft, en MIM Productions het gevoel heeft alleen met de verliesposten over te blijven.

Kimberley St Jago van MIM Productions zegt dat haar bedrijf de problemen liever achter de schermen opgelost had. ‘Wij hebben echt dag en nacht ziel en zaligheid gegeven aan dit project. Iedereen die betrokken was, kan dat beamen. Los van het feit dat wij niet in de verliezen tegemoet zijn gekomen, hebben wij ook niets ontvangen voor onze arbeid, ruim 2500 uur vanuit ons hele productie team. Meeste pijn doet het dat wij dit als trap na krijgen, na al ons harde werken en inzet, geen betalingen, geen eerlijke verdeling in de verliezen, maar het bericht van vandaag als dank.’