Hoe zat het ook alweer? Konstantin gaf een interview aan het Duitse Groove Magazine. Daarin ging het onder meer even over zijn vrouwbeeld. Vrouwen zouden volgens Konstantin per definitie minder goede dj’s zijn dan mannen en sneller de kans krijgen omdat ze nu eenmaal vrouw zijn. De ondertekenaars vinden dat ADE stelling moet nemen tegen dat soort seksisme en Konstantin niet zou moeten boeken. ‘Openlijk seksisme maakt de scene ontoegankelijk en gevaarlijk voor vrouwen. De industrie, die samenkomt op ADE, heeft de mogelijkheid deze kwestie direct aan te pakken in zijn boekingbeleid. Momenteel is de man-vrouw verhouding in line-ups en achter de schermen verre van 50/50.'
De open brief is een initiatief van Helena Naeff, Emma van Meijeren, Jo Kali, Sophia Seawell, Aura Lydon en Fenna Fiction, en is getekend door onder meer Luc Mastenbroek (De School), dj Arif, LYZZA, Eelco Couvreur (DJ Broadcast) en inmiddels ook veel buitenlandse journalisten, boekers en artiesten. Konstantin heeft drie gigs gepland staan voor ADE, bij Circoloco/Loveland en NGHT DVSN op zaterdag en vervolgens zijn eigen Giegling showcase op de zondag in het Skatecafe. De initiatiefnemers wijzen op het goede voorbeeld van het Duitse festival Fusion, dat de deur voor Konstantin dicht gesmeten heeft.
Het is een pikante case, omdat de ophef gebaseerd is op een artikel waarin Konstantin niet letterlijk gequoted wordt. De dj zelf beweerde dan ook dat zijn woorden verdraaid waren. Het interview is bovendien meer dan een jaar oud, en Konstantin heeft nadien alweer talloze boekingen achter de rug, waaronder een hele prominente op Lowlands 2017. Dat ging heel anders met producer Ten Walls, die op zijn Facebook schandalige dingen schreef over homo’s en sindsdien nauwelijks nog aan de bak komt. Het directe ’bewijs’ rond Konstantin is dan ook een stuk dunner. Of zoals dj en journalist Aron Friedman het op Facebook zegt: ‘Als journalist weet ik hoe makkelijk het is om iemands woorden te verdraaien. Vaak onbedoeld en zonder de consequenties van een publicatie te beseffen. Soms ook bewust, om je artikel meer clickable te maken. Quotes kunnen makkelijk uit hun context gehaald worden, soms met rampzalige gevolgen.’
De komst van Giegling-voorman Konstantin naar Amsterdam Dance Event is velen in de dancewereld een doorn in het oog. De Duitser kwam vorig jaar in opspraak door een interview waarin hij zich laatdunkend uitliet over vrouwen.
Toch vindt de Amsterdamse nachtburgemeester Shamiro van der Geld niet dat Konstantin hier te hard afgerekend wordt. ‘Konstantin heeft niet echt excuses aangeboden, hij heeft alleen gezegd dat zijn woorden verdraaid zijn en dat ie het niet zo bedoelde. Ik ben niet voor het te snel ‘stenigen’ van dit soort mensen, ik weet hoeveel gal je over je heen krijgt in dit soort gevallen. Maar het is niet uit de lucht gegrepen. Naderhand dienden zich meerdere vrouwen aan die zijn houding tegenover vrouwen bevestigden, waaronder bekende dj’s als The Black Madonna en Dr Rubinstein. Dan heb je gewoon een probleem, en als voorstander van een inclusieve scene teken ik daarom deze petitie.’
‘Inclusiviteit’ is een belangrijke maar ook wat vergeten kernwaarde van de house-cultuur. House komt per slot van rekening voort uit de disco, een genre dat groot gemaakt werd in de homoscene, door met name zwarte en latino Amerikanen. Tegenwoordig is dance natuurlijk van iedereen, maar met de recente focus op seksisme en seksueel grensoverschrijdend bedrag klinken die kernwaarden ook weer steeds luider. De rol van ‘hard bewijs’ is in dat debat rond seksisme de laatste jaren natuurlijk ook een iets andere rol gaan spelen. Vaker wordt partij gekozen voor het slachtoffer, omdat dit soort incidenten per definitie in een op een gevallen voorkomen, juist op de momenten waar geen getuigen bij zijn.
Konstantin is dankzij de getuigenissen van vrouwelijke collega’s onmiskenbaar in het hokje ‘lul’ terecht gekomen, maar de vraag is of dat genoeg is om hem uit de dancewereld te verbannen, zoals dat bij Ten Walls gebeurde. Richard Zijlma, directeur van ADE, reageert voorzichtig. Hij neemt de discussie serieus, zegt hij. ‘Wij hebben de petitie natuurlijk ook gezien, en ik vind het een heel relevant statement. We gaan in elk geval kijken of we deze artiest kunnen uitnodigen om op de conferentie met anderen in debat te gaan. Ik denk dat ADE daar de juiste plek voor is. Ik zie ook dat in onze industrie het bewustzijn over dit soort onderwerpen steeds groter wordt.’
Het gekke aan ADE is dat Zijlma als directeur eigenlijk niet verantwoordelijk is voor de programmering. Die regelen de clubs namelijk zelf, al sinds de oprichting eind jaren negentig. ADE is het platform en probeert een balans te vinden in het programma-aanbod, maar de individuele artiesten komen voor rekening van de club-programmeurs. Robert Deutsch boekte Konstantin voor Loveland. Hij vindt de ophef ‘een storm in een glas water’. ‘Ik vind het bewijs veel te dun om over te gaan tot karaktermoord.’ Deutsch gelooft de verklaring van Konstantin wel degelijk. ‘Hij is er heel duidelijk over geweest, hij vertelde er nog bij dat hij van een vrouw heeft leren draaien. Ik vind ook niet dat het de discussie verder brengt om hem nu aan de schandpaal te nagelen. Ga met hem in gesprek, voer de discussie. Als hij op een podium gaat vertellen dat ie vrouwen minderwaardig vindt, houdt het natuurlijk op. We heten natuurlijk niet voor niets Loveland.’