Daar stond-ie dan op de VMA’s, tussen tientallen mensen die zelfmoord hadden geprobeerd te plegen of geliefden hebben verloren die uit het leven zijn gestapt. De pas negentienjarige zanger Khalid deed er ‘1-800-273-8255’, het nummer waar rapper Logic hem en Alessia Cara voor vroeg. ‘I want to feel alive, don’t even want to die anymore’, zong Khalid erop, vanuit het perspectief van een verwarde jongeman die besluit het pistool van zijn slaap te halen na een gesprek met de National Suicide Prevention Hotline.
‘1-800-273-8255’ is een van de grootste hits van het moment (op het moment nummer 6 op de Spotify Worldwide Top 50 met 286 miljoen plays), en eentje met een sterke boodschap. Wie die cijfers op zijn iPhone intoetst, krijgt de zelfmoord-hulplijn te pakken. ‘Om dat nummer te doen was overweldigend’, vertelt Khalid een maand later, een paar uur voordat hij het voorprogramma van Lorde zal verzorgen in 013. ‘Er werden zoveel emoties heen en weer geprojecteerd. Wow. Ik ben blij dat ik überhaupt in staat was om zoiets krachtigs te zingen, want het was echt nodig. Als iemand ons optreden heeft gezien en besloot om daarna hulp in te schakelen, dan hebben wij ons werk goed gedaan.’ En inderdaad: sinds de VMA’s kreeg de hulplijn vijftig procent meer telefoontjes binnen.
Dat maakt de 19-jarige Khalid Robinson – die als artiestennaam simpelweg zijn voornaam hanteert – een van de meest invloedrijke popsterren van het moment. Zijn soepele, permanent hese stem leende hij aan een schier oneindige lijst aan grootheden: van Kendrick Lamar tot Lorde, van Calvin Harris tot Future, van Post Malone tot Lil Yachty. Hij heeft een viertal knoeperts wereldhits op zijn naam staan: ‘1-800’ van Logic, ‘Silence’ met EDM-hotshot Marshmello, naast zijn eigen ‘Young Dumb & Broke’ en ‘Location’, opgeteld al goed voor een kleine miljard streams. Zijn eigen album American Teen balanceert op het randje tussen R&B en pop, flirtend met Frank Ocean en Bryson Tiller, maar ook de euforische dansbare songs van Lorde (met wie hij een producer deelt) met eighties synths.