Toch lieten de rituelen de journalist niet helemaal koud. Van der Valk bezocht de bakermat van de voodoo met Leopold Messan, een Togolees die hij in Utrecht leerde kennen. Hij kreeg voodoo met de paplepel ingegoten. ‘Ik had het geluk dat Leopold mij kon meenemen naar voodooplaatsen en -rituelen in Togo en Benin. Hoewel het niet mijn geloof is, geeft het me toch een goed gevoel dat er nu in een tempel iets staat wat voor mij is gemaakt tijdens een ritueel waaraan ik heb deelgenomen. Mensen hebben toch altijd behoefte aan rituelen, zeker op reis, als je meer op jezelf aangewezen bent.’
In zijn verder modern ingerichte huis pakt de schrijver een beeldje van een Haïtiaanse slangengod van een plank. ‘Ik had dit beeldje in Haïti gekocht en ik merkte dat ik tegen dat beeldje ging praten als ik alleen op mijn kamer was. Dat nam ik zelf ook niet helemaal serieus, maar het gebeurde wel.’
Op festival Into the Great Wide Open cureert Van der Valk een programmalijn rondom voodoo. ‘Mijn doel is om te laten zien dat voodoo niet obscuur en eng is, maar juist heel dichtbij. Veel mensen haken meteen af als je het over Afrikaanse muziek hebt, die denken dan aan traditionele drums en superingewikkelde ritmes. Maar voodoo speelt waarschijnlijk een grotere rol in je platenkast dan je beseft. Santeria uit Cuba heeft bijvoorbeeld een grote invloed op jazz gehad. Zelfs Simon & Garfunkel hebben een voodooliedje. Het is ontzettend belangrijk in de popcultuur, maar het wordt alleen nooit benoemd. Heel veel popmuziek komt voort uit zwarte gospel. Die gospel is ontstaan uit een verboden Afrikaanse manier van aanbidden, maar dat verhaal botst zo met de dominante opvatting dat het niet lijkt te landen.’
Gelukkig lijkt er dankzij moderne artiesten meer ruimte voor voodoo te komen, zegt Van der Valk. ‘Beyoncé verwijst bijvoorbeeld veel naar voodoo op haar album Lemonade en in haar beroemde zwangerschapsfoto’s beeldt ze yorubagodin Oshun uit. Dit laat zien dat voodoo ondanks die onderdrukking altijd in de popcultuur en in de zwarte cultuur is blijven leven. Volgens mij komt er nu eindelijk een generatie artiesten die zegt: Amerika kan ons dat christendom wel opleggen, maar voor ons zijn de Afrikaanse wortels heel belangrijk. Daar hoort ook religie bij en daar is jarenlang een verkeerd verhaal over verteld. Ik vind het mooi dat dit verhaal tegenwoordig wat eerlijker verteld wordt.’