Een boek, een compilatie-cd met Surinaams goud en nog eens tien cd’s met verzameld werk van onder andere Max Woiski Sr., Lieve Hugo, Trafassi en Max Nijman: de afgelopen jaren verscheen een kleine goudmijn aan Surinaamse muziek bij hiphop-label Top Notch. Een prachtig initiatief, zeker gezien de veelal prachtige muziek - van calypso tot kaseko, wintiliedjes, dancehall en creoolse liederen - slecht gearchiveerd is en vrijwel nergens meer verkrijgbaar was. En dat alles onder de noemer Sranan Gowtu, een initiatief dat vooral is ontstaan vanuit persoonlijke interesse van Top Notch-oprichter en Nederhop-godfather Kees de Koning. “Ik ben opgegroeid rond de Albert Cuyp”, vertelt De Koning, “en daar stond een kraampje dat Surinaamse muziek verkocht. Ik hield ontzettend van soul, en zag bij dat kraampje hoezen die leken alsof ze van Otis Redding waren, maar er prijkten namen op als Lieve Hugo, Max Nijman of Louis Windzak.”
Lange tijd sluimerde die muziek in het onderbewuste van Kees de Koning, totdat hij in 2009 op de Surinaamse zanger Dino Orpheo Canterburg werd gewezen, beter bekend als Damaru. “Mi Rowsu [Tuintje in mijn Hart] was in Suriname al een dikke nummer 1-hit. Vieze Freddy van De Jeugd van Tegenwoordig attendeerde me erop: ‘Dat moet je tekenen, dat is tof!’ Dus ik zocht het op, en vond het helemaal te gek. Ik heb toen contact met hem opgenomen, en hij was toevallig in Nederland voor een optreden bij Jurgen Raymann.” Al gauw belandden de twee aan tafel, waarop De Koning hem vroeg: “Met welke artiesten zou je willen werken?” Damaru antwoordde: “Met Kempi en met Jan Smit.” “Met jou wil ik werken”, dacht Kees de Koning toen direct. “Iemand die zó’n uiteenlopend palet hanteert, intrigeert me direct. Vreemd genoeg lukte het toen ook nog om Jan Smit daarop mee te krijgen. Hij heeft in redelijk foutloos Surinaams dat nummer ingezongen, overigens in de zomer dat de PVV de grootste partij was in Volendam. Heel veel complimenten voor Jan Smit, die herkende een hit, deed het fantastisch en heeft het omarmt.”