SXSW16: de toekomst van muziektelevisie

Diederik van Zessen (XITE) is op het showcasefestival om nieuwe trends te signaleren

Timo Pisart ,

Vijftien jaar geleden zaten we de hele dag onderuitgezakt op de bank MTV, The Box en TMF te kijken. Nu kijken we videoclips via social media en vooral via YouTube - dat in de VS zelfs een reclamevrij abonnement heeft geïntroduceerd. Maar hoe ziet muziektelevisie er in 2031 uit? In 3voor12 Radio sprak Roosmarijn Reijmer met Diederik van Zessen van digitaal muziekkanaal XITE, die op SXSW aanwezig is om de toekomst van muziektelevisie te voorspellen. “Zodra merken erin gaan investeren, ga je zeker Virtual Reality-videoclips zien.”

We zijn hier op SXSW om aanstormende bands en nieuwe trends te signaleren. Over muziektelevisie gesproken, waar zijn we over vijftien jaar?
“Ik hoop te zien dat de muziekvideo een stuk verder is. Videoclips zijn sowieso veel populairder dan ze een paar jaar terug waren, juist door YouTube. Er worden ook weer veel duurdere clips gemaakt, het worden weer films. Denk eens aan virtual reality, daarover wordt nu veel geluld op SXSW. Wij zijn nu bezig met een 4K-kanaal, vier keer HD, ook een trend op SXSW. Je hebt het niet nodig, maar het is wel heel gaaf. Als je thuis een bios-ervaring kunt krijgen met een artiest, dan is dat héél cool.”

Over virtual reality gesproken: heb ik over vijftien jaar met bril op - of wie weet zelfs zonder bril op - de mogelijkheid om door de videoclip van Ronnie Flex heen te lopen? Dan ’n popster van middelbare leeftijd, dus?
“Ik denk het wel, en dan is Ronnie Flex een heel goed voorbeeld. Met Lil’Kleine heeft hij net een veredelde Tele 2-reclame uitgebracht. Op het moment dat je dat doet met augmented of virtual reality waar je producten meteen kunt aanschaffen, dan wil er wel iemand lappen bij Tele 2. Dat is natuurlijk een ideale gelegenheid. Zodra er grotere commerciële kansen komen, zullen de clips alleen maar duurder en gaver worden. Als kijker vinden we die activatie irritant, maar dat gaan we in de toekomst wel weer meer zien: brand positioning in video’s.”

Kijken we over vijftien jaar nog videoclips via YouTube?
“Waarschijnlijk wel, jij bent een specifieke muziekliefhebber die weet wat ie wil en zelf Spotify-lijstjes maakt. De massa weet helemaal niet zo goed wat ze willen. Als ze Spotify voor hun neus hebben, denken ze: ‘Wat moet ik met honderdduizend tracks?’ Zij keken naar kanalen als The Box en MTV om coole nieuwe dingen te ontdekken die ze zelf niet ontdekt hadden. Daar blijft altijd vraag naar.”

Wat presenteren jullie op SXSW?
“Wij hebben een product dat ze hier niet kennen en in Europa al goed werkt: een muziekkanaal zoals je dat kent, je zapt naar de zender, maar komt dan eigenlijk al in de app terecht. Dan kun je zeggen: ‘Deze clip vind ik niet leuk, ik zap naar de volgende.’ Dat zit in je basispakket, in een Ziggo- of KPN-omgeving. Je kunt liken wat je tof vindt, waarna wij meer laten zien wat je goed vindt. En als je zoveel skipt van Justin Bieber, wil je dan niet liever naar een kanaal dat je leuk vindt, vol met rock voor een feestje, of een kanaal van Pitchfork? Dat is een partij waar we graag mee zouden samenwerken. Het is sowieso dynamisch: er zitten liedjes tussen die je tof vindt, en nummers die wij je voorschotelen. Je kunt het helemaal personaliseren zoals je zelf wil.”

En dat brengen jullie nu naar de VS?
“We hopen dat er morgen wat mensen in de zaal zitten die ons dichter bij een Amerikaanse launch kunnen helpen. We hebben sinds kort een kantoor in New York en zitten heel dichtbij een lancering, maar hoe meer mensen bij kabelmaatschappijen ons hiernaartoe willen halen, hoe beter.”

Wat denk je: kijken we over vijftien jaar nog televisie, of doen we alles op mobiel?
“De televisie is een hele moeilijke noot om te kraken. Er wordt nog altijd collectief naar gekeken. Tegelijkertijd hoor je van iedereen dat tv-abonnementen afnemen, zeker in Amerika. De millenials, een generatie waarvan niemand precies weet wie dat nou zijn maar die in ieder geval rond de eeuwisseling geboren zijn, die nemen alleen een Hulu-abonnement of een Netflix-abonnement. Ons product is er in principe klaar voor om daarin mee te gaan: we zijn niet afhankelijk van een kabelmaatschappij. En toch: 75 procent van de Amerikanen heeft nog een televisieabonnement. Zolang er live gevoetbald wordt of een ramp uitbreekt, blijven we gezamenlijk naar dezelfde beelden kijken. We zijn nu aan het kijken hoe je een televisieprogramma kunt neerzetten op gezette tijden, bijvoorbeeld een festivalreport om 7 uur ’s avonds, dat je dan wél kunt skippen als je er niets aan vindt. Zo creëren we wel - in tegenstelling tot YouTube - een uitzending, waar je gezamenlijk over een heel land bijvoorbeeld Awards of een concert kunt uitzenden.”

Met XITE – Personalised Music Television kijk jij alleen nog maar de videoclips die jij tof vindt! Check alle nieuwe functies nu in de app bibliotheek van Ziggo. http://xite.nl/app

Geplaatst door XITE op maandag 30 november 2015