Wist je dat de oude versie van de Millenium Falcon geen springveren in het bedieningspaneel had, en die op verzoek van Harrison Ford in The Force Awakens wel degelijk werden ingebouwd in het legendarische ruimteschip anno 2015? En wist je dat zelfs C3PO en Chewbacca in de nieuwe film worden vertolkt door dezelfde acteurs als dertig jaar eerder? Of dat de R2D2 in The Force Awakens is gefabriceerd door twee overijverige fans, die de robot al in 2007 hadden nagebouwd en vervolgens werden benaderd door J.J. Abrams? Met The Secrets of The Force Awakens, die zijn première beleefde op SXSW, zul je naast een paar leuke geeky facts niet veel nieuwe inzichten krijgen. Maar de visie die regisseur J.J. Abrams op het conferentieprogramma tentoonspreidt is er des te interessanter op.
SXSW16: Star Wars en de menselijkheid van robots
Regisseur J.J. Abrams introduceert social medium KnowMe
Star Wars is alomtegenwoordig op SXSW. Je kunt op de foto met een stormtrooper, er staat een levensgrote Tie Fighter op een braakliggend terreintje op Rainey Street en belangrijker: regisseur J.J. Abrams is all over the place om uit te leggen hoe hij robots menselijk probeert te maken. Om maar meteen het nieuwe social medium KnowMe te introduceren.
“Een van de belangrijkste uitdagingen was om met nieuwe technieken te proberen robots écht tot leven te brengen”, oreert Abrams in de grootste zaal in het Austin Conferention Centre, en het is naast de keynote van Barack Obama waarschijnlijk de hotste speech van SXSW 2016. Voor de nieuwe Star Wars-robot BB8 werd een speciale stemsynthesizer gebouwd om hem een eigen taaltje te geven, en er wordt even eerder zowaar het hardst gelachen om R2D2, die fysiek aanwezig is bij de vertoning van The Secrets of The Force Awakens. Abrams zelf introduceert ondertussen de nieuwe serie West World, over de schaduwkanten van artificial intelligence, en praat met de bevriende Andrew Jarecki (schrijver van o.a. de HBO miniserie The Jinx) over de uitdagingen om robots een menselijke kant te geven.
Dat thema weerklinkt op SXSW bij een aanzienlijk bredere groep dan puur de Star Wars-geeks. Vooral op de Interactive-conferentie wordt er gesproken van een social media-infarct, waar bedrijven steeds meer moeite hebben om het publiek te bereiken. Maar waarschijnlijk gaat het niet om social media-moeheid. Mensen zijn op zoek naar menselijkheid in social media.
Dat maakt Kanye West op Twitter zo leuk: er zit duidelijk geen marketingmachine achter zoals bij zoveel andere acts, maar het voelt echt alsof Ye tegen je praat. Vaak is hij het spoor helemaal bijster, is hij verschrikkelijk incoherent. Maar dat maakt hem juist wel menselijk en veel interessanter om te volgen dan de band-twitter-accounts die eigenlijk niet meer dan een promomachine zijn. Sterker nog: die rants van Kanye werken vaak als een betere promo dan iedere mogelijke advertentie.
Zodra merken al te duidelijk aanwezig worden op een medium, lopen mensen weg om op zoek te gaan naar nieuwe media waar je weer puur onder vrienden kan zijn zonder tussenkomst van advertenties. Het gebeurde bij Twitter, bij Facebook en nu ook bij Instagram. Mensen gebruiken dan liever WhatsApp, Snapchat en de nu opkomende social media-apps Peach en KnowMe.
Die laatste is dan weer van de hand van J.J. Abrams en Andrew Jarecki. Ze introduceren de app op de conferentie, en hij is redelijk vergelijkbaar met Instagram en SnapChat: je deelt foto’s en video’s op een soort tijdlijn, maar met KnowMe kun je de foto’s en video’s ook supersimpel aan elkaar monteren, er een muziekje onder zetten en ze zelfs aan elkaar praten. Kortom: het is een soort kruising tussen vloggen en een slideshow. “Mensen willen écht graag hun eigen verhaal vertellen”, aldus Jarecki. “Snapchat is daar te rudimentair voor, en apps als Moviemaker en iMovie juist wat lastig voor de technische leek.”
De eerste poging is KnowMe inderdaad al hartstikke leuk, en een manier om de hele mediabibliotheek van je telefoon te benuttigen om dat verhaal te vertellen. Maar laten we hopen dat J.J. Abrams in ieder geval naar zijn eigen les luistert, en de app zo lang mogelijk menselijk - en dus advertentievrij - houdt.