Troye Sivan is de nieuwe pop superster
"Ik uploadde mijn eerste YouTube video toen ik 12 was, en nu doe ik hier een show voor ze." Ja, als iemand hier thuis hoort, dan is het Troye Sivan, een twintigjarige Australiër Justin Bieber, een jongen met bijna vier miljoen abonnees op zijn YouTube kanaal, en dik 200 views op zijn video's. Hij zingt en acteert (o.a. in The X-men), en bracht eind vorig jaar een debuutplaat uit. Hoewel hij in Nederland nog geen radiohit te pakken heeft, gaat het ook bij ons hard. En hier in Austin is wel duidelijk waarom: Troye Sivan's producties zijn gelikt, maar wel op een interessante manier, met een heel eigen, vernieuwende sound, al zal die wel vooral bij tieners aanslaan. Hij heeft overduidelijk de looks en stem om jonge meisjes het hoofd op hol te brengen. Hij weet zich overduidelijk geen raad met het meisje op rij één dat tussen elk nummer door krijst dat ze van hem houdt, en tegelijk zoekt hij het publiek vooraan steeds heel erg op. Mooi hoe hij - jong als ie is - de popster-poses al perfect beheerst, een lichte buiging van de knieën, linkerarm naar achteren. Even houdt Sivan stil om het nummer Heaven toe te lichten: "Toen ik dertien was kwam ik er achter dat ik absoluut niet hetero was. Ik maakte me zorgen of ik wel een familie kon krijgen, of ik wel een goed mens was, tot ik dacht: fuck it, ik ben gay."
Met welk nummer moet je beginnen? Net als bijna-landgenoot Lorde zet Troye Sivan een stevig anthem voor zijn generatie neer. Youth heet het, en rust op een klassiek thema: laten we er samen vandoor gaan, op de vlucht voor de tijd. "Speeding through red lights into paradise. Cause we get no time for getting old, before our bodies turn to stone."
Waar zou je hem willen zien? De show in Paradiso in mei verkocht binnen tien minuten uit, dus de kans dat je Troye Sivan nog in een kleine zaal tegenkomt is eigenlijk nu al verkeken.
SXSW16 highlights 9: o.a. Troye Sivan, DJ Paypal en Margo Price
Australische zanger met 3,5 miljoen YouTube-abonnees
Daar is ie dan, het YouTube fenomeen uit Australie dat zomaar ineens zalen uitverkoopt. Troye Sivan is de naam, en je gaat de komende tijd nog veel over hem horen. Verder zagen we een verbluffend goede countryzangeres en een maffe footwork producer.
Geen half werk bij r&b zangeres D∆WN
Begin deze eeuw zag de toekomst er rooskleurig uit voor Dawn Richard. Ze zat in r&b groep Danity Kane en tekende bij P Diddy, de heerser van dat moment. Maar Danity Kane eindigde in een catfight en met Diddy liep ook niet alles soepel. Nu is Richard begin dertig en noemt ze zichzelf D∆WN. Dat driehoekje zien we groot terug op het podium, net als twee extreem afgetrainde dansers met net-shirts. Daar investeerde Dawn liever in dan in een uitgebreide band - ze heeft alleen drummer en toetsen/samples - en eigenlijk is dat wel prima ook. Het oogt goed, en het klinkt eigenlijk ook prima. Best wel edgy zelfs, zeker voor iemand uit de Bad Boy hoek. Dawn's mix van r&b en house doet wel een beetje old school aan, maar met al die door 90s geïnspireerde hipster r&b acts mag dat best.
Bij welk nummer moet je beginnen? Het zou eigenlijk wel leuk zijn als Dawn Richard een nieuw leven krijgt in een meer alternatieve hoek. Met een spannend nummer als Blow zou dat misschien wel kunnen.
Waar wil je dit zien? Zou het kunnen op Pitch? (Atze de Vrieze)
Margo Price had de kleindochter van Dolly Parton kunnen zijn
Het is op driekwart van de set dat het gebeurt. Achterop het veld pakken hier en daar jongens en meisjes elkaar vast en beginnen te dansen zoals hier in het zuiden van Amerika iedereen leert op de middelbare school. Gewoon even lekker gaan. Recht voor mijn neus zwiert een meisje in korte broek, blokjes blouse en allstars sierlijk rond in de armen van een jongen in een groene streepjes bermuda, effen donker shirt en petje. Doodgewone Amerikaanse twintigers die even een dejavu krijgen naar hun opvoeding. Country zangeres Margo Price uit Nashville is verantwoordelijk voor het tafereel. Ze staat onder contract bij Third Man Records van Jack White en is van plan met haar country de wereld te gaan veroveren. Met haar zo hoog opgestoken alsof haar overgrootmoeder het vanmiddag op de boerderie voor haar heeft gedaan, zou ze de kleindochter van Dolly Parton kunnen zijn. Ze is als een vis in het water op het podium en een absolute countryster in de top: "En deze is voor alle vrouwen, want we moeten voor elkaar opkomen als er weer een man je laat zitten!” Margo Price heeft een fantastische backingband achter zich, typische country-for-life veertigers die leven voor hun instrument, maar toch klinkt het niet ouderwets. Zo hier en daar weet ze country ook met folk of rock te mengen en vooral: ze neemt zichzelf niet zo serieus. Onweerstaanbaar aanstekelijk, wie weet dankzij Third Man Records ook buiten Texas.
Met welk liedje moet je beginnen? Hurtin’ (On The Bottle) natuurlijk. Want als alles tegenzit dan grijp je natuurlijk naar de fles en schrijft klaaglijke liedjes over waarom nou jij!
Waar wil je dit zien? Zelfs als country totaal niet tot je favorieten behoort, kun je een prima avond beleven bij Margo Price. Paradiso, Tivoli, zelfs op North Sea Jazz zou Margo Price de handen wel op elkaar kunnen krijgen. (Roosmarijn Reijmer)
Sofi Tukker verspreidt het dreamhouse geloof
Op de officiële gigs na spelen veel acts op SXSW ook een dayparty, een vaak gratis toegankelijk feestje ergens op een parkeerplaats of achtertuin. Daar vind je de Austin locals die een middag muziek komen meepikken. De programmering van zo'n feestje naast de snelweg aan East Chavez laat zich het beste omschrijven als: schieten met hagel. Het arme dreamhouse-met-instrumenten duo Sofi Tukker uit New York staat geprogrammeerd na een classic rock band van nivo -15. Niet dat dit voor hen ontmoedigend werkt, voor Sophie Hawler-Weld en Tucker Halpern is hun muziek een soort geloof dat verspreid moet worden, ze gaan er helemaal voor. Inclusief dans choreografieën en een stellage met drumpads. Het ziet er in de middagzon ietwat overdreven uit, maar de aanhouder wint, de Austin locals zijn in no time aan het dansen en krijgen de ruimte voor het podium heel wat voller dan de classic rock act ervoor.
Met welk liedje moet ik beginnen? Sofi Tukker heeft twee extreem goede tunes op zak: huidige single Matadora (hoor ik daar zomerhit?) en Drinkee. Die laatste bevat een gedicht van de Braziliaanse dichter Chacal en werd gebruikt in de Apple Watch reclame.
Waar wil ik dit zien? Ieder festival dat verschillende genres elektronica programmeert. Pitch of zusje Catch zou perfect zijn. (Roosmarijn Reijmer)
De gestoorde footwork van Dj Paypal
Staat daar opeens een piepklein Aziatisch propje van een meisje - of is ze meer een vrouw te noemen? - in een veel te strak en weinig verhullend jurkje op het podium naast de experimentele footwork-held DJ Paypal. Het blijkt de Taiwanese rapper Aristophanes, die even door de experimentele footwork heen komt blèren. Ze blèrde ook al door Grimes heen op diens laatste plaat. Maar waar ze daar een te gekke bijdrage levert, zit ze hier nogal in de weg. Verder is de piepkorte set van DJ Paypal, die zichzelf verbergt achter een gigantische krullenbol, gestoord en heel erg tof. Hij draagt een shirt van DJ Rashad, en diens invloed is wel te horen in de opgefokte footwork en juke die hij draait, met hyperactieve kicks, exotische percussie, en neurotische jazzy samples. Best heftig om zulk geweld al vroeg in de avond om je oren geslingerd te krijgen, maar Paypal weet de gigantische loods wel degelijk voor zich te winnen.
Met welk nummer moet je beginnen? Zijn hele album Sold Out is een aanrader, en continu rond de 160 BPM dus perfect om op te hardlopen. Maar begin vooral met Awakenings, dat een mellow intro kent maar al gauw ontspoort met een saxofoon die manisch toonladders op- en af jakkert.
Waar wil je hem zien? Hij gaf vorig jaar al een uitstekende set op Le Guess Who? en staat deze zomer op Pitch. Een losse clubavond met zijn Teklife-crew - prominent aanwezig op SXSW - zou ook te gek zijn. (Timo Pisart)