Muzieksite KindaMuzik stopt per 16 september

Platform zeventien jaar lang volgeschreven door vrijwilligers

Atze de Vrieze ,

De stekker gaat eruit bij KindaMuzik, een van de oudste online muzieksites van Nederland. Vanaf 16 september aanstaande zullen geen nieuwe artikelen gepubliceerd worden. Wel blijft het archief met duizenden artikelen online.

Oprichter en uitgever Niels van der Tang schrijft: ‘Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, KindaMuzik heeft in intensief overleg besloten te gaan stoppen per 16 september 2016. Het zijn bizarre letters zo achter elkaar getypt voor ons als jarenlange medewerkers, want na 17,5 jaar met elkaar zoveel supermooie verhalen maken, iets wat bijzonder uniek is op het Internet, valt zo’n keuze moeilijk, maar het is de juiste keuze.’ 

‘Er zijn vele redenen die optellen naar dit besluit, waaronder de veranderde media consumptie van onze doelgroep in de afgelopen 10 jaar. Er is een ruime verscheidenheid aan nieuwe media ontstaan via welke nieuwe muziek ontdekt kan worden. We vinden het dan ook een goed moment om met trots “de gitaar in de wilgen te hangen” per 16 september 2016 en KindaMuzik stop te zetten. The end of an era. Zoals ze in het Engels zo mooi zeggen. Tot 16 september is het “business as usual”. Daarna zal de site voor onbepaalde tijd integraal beschikbaar blijven. De 26.000 artikelen, welke we samen maakten is en blijft onze bijdrage aan het Internet.’

KindaMuzik groeide begin deze eeuw uit tot het levende bewijs dat je met de verenigde energie van een heleboel muziekfanaten een muziekpublicatie kon neerzetten van een serieuze omvang. Niels van der Tang zei in 2004, bij het eerste jubileum, over de begindagen: ‘KindaMuzik ontstond uit het gebrek aan een website over rockmuziek met een Nederlandse invalshoek. Het eerste half jaar betrof het een maandelijkse editie bij elkaar geschreven door in de gauwigheid geronselde medewerkers uit met name de discussiegroep nl.muziek. Op de eerste vrijdagavond van de maand rond vier uur 's nachts vlogen er tien pagina's per editie uit de html-editor en vonden hun weg online. Na een korte zomerstop werd weer gestart met een fris ontwerp en met doorlopende publicaties.’

KindaMuzik stond op dat moment op het punt te professionaliseren. Van een enthousiast clubje mensen dat in het wilde weg stukjes schreef, ontstond steeds meer structuur, werden sterkere keuzes gemaakt, ontstond een redactiestatuut. Meer dan zeventig mensen waren in die tijd betrokken bij het platform, waaronder 3voor12-medewerkers Norbert Pek, Jelmer de Haas, Rene Passet en Atze de Vrieze. Ze besteedden niet alleen aandacht aan populaire indie-acts als Arcade Fire, Interpol en Sufjan Stevens, maar ook een elektronica, avant-gardistische muziek, country en metal, genres die in de bestaande muziekjournalistiek in Nederland vaak minder op de radar stonden. 

Van der Tang besluit: 'Terugkijkend heeft KindaMuzik met meer dan 200 medewerkers, schrijvers/fotografen/illustratoren/videomakers jarenlang een fantastische website gemaakt, waar we retetrots op zijn! Waar talenten zijn opgestaan en carrières zijn begonnen, waar we zelf en onze lezers buiten de comfort-zone nieuwe muziek hebt ontdekt, waar we plezier hebt gehad in het samen iets moois te creëren in tekst/beeld/geluid, en waar vriendschappen zijn ontstaan voor het leven. Van Groningen tot Gent. Het was een heel bijzonder online project!’