Beatport, een online muziekwinkel gespecialiseerd in dance, is al meer dan tien jaar beschikbaar in ongeveer 220 landen. Beatport Nederland is na het kantoor in Berlijn pas het tweede Beatport-kantoor in Europa. Volgens ‘managing director’ Joost Geurts een logische keuze: “We zijn dit al bijna een jaar aan het voorbereiden. Beatport-gebruikers in Nederland zijn per capita het meest actief, Nederland heeft het hoogste aantal geregistreerde gebruikers van alle Beatport-landen. Op de ranglijst van streamingactiviteiten staat Nederland tweede, als het gaat om bestedingen aan downloads staan we in de top 5.”
Demografisch is Nederland gunstig, zegt Geurts. “ADE is de grootste conventie in de dance, jaarlijks zijn er bijna 200 festivals en spenderen we ruim 350 miljoen aan dance. Nederlandse artiesten doen het ook bijzonder goed op Beatport. Drie artiesten in de top 5 van meeste verkopen zijn Nederlands, en acht van de tien labels die het het best doen op de streamingservice zijn in Nederland gevestigd.”
Beatport Nederland gelanceerd: wat zijn de plannen?
“Nederlandse artiesten doen het bijzonder goed op Beatport”
Beatport, de ‘iTunes voor de dance’, opent een kantoor in Amsterdam (Nachtlab, vanaf 1 juni A’dam Toren) en lanceert daarmee een Nederlandse tak van het bedrijf. Nederlandse gebruikers waren al het meest actief op het platform, Nederlandse artiesten doen het er goed, en er kan er zo meer aandacht voor hier populaire niches als harddance komen. Managing director Joost Geurts over Beatport Nederland, downloads vs. streaming en moederbedrijf SFX. “Net als ID&T en Awakenings is Beatport een gezond bedrijf.”
Hardstyle en harddance
Dan nog: Beatport is een online platform. Wat is het voordeel voor het bedrijf om zich fysiek (voorlopig in Nachtlab en vanaf 1 juni in de A’dam Toren) in Amsterdam te vestigen? Geurts: “Als we fysiek hier zitten, is het contact met labels en artiesten makkelijker dan vanuit Denver, New York, Melbourne of Berlijn. Voor de marketing moet je de Nederlandse taal spreken. Daarnaast zijn er een aantal onderdelen die in Nederland specifiek belangrijk zijn, zoals hardstyle en harddance. Dat leeft het sterkst in Nederland. Met Q-Dance, Headliner en Cyndium hier om de hoek kunnen we die catalogus veel makkelijker uitbreiden dan vanuit Berlijn.”
Naast download- en streamingplatform fungeert Beatport met Beatport News ook als nieuwssite over de danceindustrie. Ook dat onderdeel wil Geurts lokaliseren. “Internationaal nieuws - de line-up van Coachella, een overzichtsstuk over de carriere van Bowie - zijn relevant, maar ook willen we langzaamaan in het Nederlands over Nederlandse onderwerpen gaan schrijven. Daarvoor hebben we nu Jill Mathon, Aron Friedman en Haroon Ali als schrijvers.”
Downloads vs. streaming
Laatst nog in het nieuws: digitale downloads nemen alleen maar af, terwijl de populariteit van streaming steeds groter wordt. Volgens Geurts zijn downloads voor Beatport nog steeds van belang. “Enerzijds groeien downloads niet meer zo hard als ze net na het cd-tijdperk deden, maar aan de andere kant wil de professionele industrie nog steeds graag muziek downloaden. Ooit komt er een tijd dat dj’s uit de cloud draaien, maar tot dat het geval is blijven downloads belangrijk voor ons. We hebben daarnaast gekozen voor een streamingplayer omdat 95 procent van de bezoekers niks uitgaf op Beatport. Zij keken wat de nieuwe releases zijn, en dan gingen ze het ergens anders streamen of illegaal downloaden.”
Het was de bedoeling dat Beatport daarin zou gaan samenwerken met Spotify, maar die deal (gesloten door SFX, het Amerikaanse moederbedrijf van Beatport) is afgeketst. Geurts: “Op papier leek het een goed idee, een groot deel van onze dancecatalogus is niet beschikbaar in Spotify, en die nummers zouden via Spotify een groter publiek kunnen bereiken. Maar bij de deal hoorde ook video-gerelateerde content, daar is tot nu toe niet veel van gekomen. In de praktijk had de samenwerking niet de voorziene impact.”
“Er zijn fouten gemaakt”
Inmiddels hebben Spotify en SFX een schikking getroffen, en moet SFX een voorschot van 10 miljoen dollar terugbetalen dat Spotify had betaald voor licenties. Beatport kwam het afgelopen jaar geregeld negatief in het nieuws door financiële problemen bij het moederbedrijf. Zo werden betalingen aan labels afgelopen zomer opgeschort op last van SFX, wat hen een cash-flowprobleem opleverde omdat drie maanden aan inkomen later binnenkwam. Geurts: “Bij één periodieke betaling aan alle labels afgelopen najaar was vertraging opgetreden. Daarvoor zijn we terecht op de vingers getikt. Daar zijn fouten gemaakt, dat is vervelend en daarvoor hebben we onze excuses aangeboden. Daarna zijn er geen andere issues meer geweest. Wij danken ons bestaansrecht aan de labels en de artiesten, daar moeten we niet aan tornen.”
Volgens Geurts gaat de Nederlandse tak van Beatport geen last ondervinden van de voortdurende problemen bij SFX. “Ik heb geen idee wat er gebeurt met SFX in Amerika, daarvoor moet je bij hen zijn. Wat er bij het moederbedrijf gebeurt, heeft geen directe invloed op onze zaken hier. Net als ID&T en Awakenings is Beatport een gezond bedrijf.”