Tindersticks: de band uit Nottingham die ons al 25 jaar verwent met dat rijke, warme, melancholieke, mompelende soulgeluid. Een geluid dat misschien net zo min bij Engeland past als steak and ale pie bij, laten we zeggen, een echte soulzanger als Barry White. Frontman Stuart A. Staples woont en werkt sinds 2007 in de regio Limousin, hartje Frankrijk, samen met zijn vrouw en vier kinderen. The Waiting Room, het tiende album van de band, is een ambitieus project geworden, in samenwerking met het internationale kortefilmfestival van Clermont-Ferrand. De elf nummers op het album zijn voorzien van films door vooraanstaande filmmakers, onder wie Claire Denis voor wie de band al vanaf de begindagen hofleverancier van soundtracks is. Staples: ‘Filmmuziek heeft altijd een grote rol binnen Tindersticks gespeeld. Toetsenist David Boulter luisterde vroeger niets anders. Maar zelf ben ik nooit een filmkenner geworden. Ik ben nu vijftig en besef dat ik eigenlijk ongeschoold ben. Door Tindersticks heb ik nooit de tijd gehad om naar werk van anderen te kijken, of het nu gaat om film, schilderijen of boeken. Ik heb teveel tijd nodig om over mijn eigen shit na te denken.’
Staples leeft een teruggetrokken bestaan, noemt zich een private person, en gunt ook het internet geen inkijkje in zijn levenswandel. ‘Er zijn muzikanten die de hele dag bezig zijn met hun eigen pagina op Wikipedia. Ik niet. Ik blijf ook verre van de sociale media. In het dagelijkse leven ontloop ik mensen; waarom zou ik op internet alles laten zien?’ Nou, misschien om de fans te behagen? ‘Nee, dat hoeft niet. Het enige dat telt is het effect dat onze muziek op ze heeft.’