Muziekindustrie verdient voor het eerst in de geschiedenis meer aan digitaal dan fysiek

Totale omzet steeg van 121,1 naar 136,9 miljoen

Flip Kloet ,

De omzet van de digitale muziek haalde in 2015 voor het eerst in de geschiedenis de omzet van de fysieke markt in. Dit blijkt uit de jaarcijfers van het NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie. In totaal steeg de omzet van de Nederlandse muziekindustrie met 12,5 procent. Waar de omzet in 2014 meer dan 121 miljoen was, is dat in 2015 gestegen naar bijna 137 miljoen.

Opvallend is dus dat de omzet uit digitale inkomsten voor het eerst hoger was dan de omzet uit fysieke bronnen. Streaming zorgde in 2015 voor maar liefst 44,8 procent van het totale marktaandeel. Als je daar de downloads bij optelt kom je uit op een totaal percentage van 52,6. Daartegenover staat dus een kleiner aandeel van 47,3 procent voor de omzet uit fysieke bronnen.

Volgens het NVPI gaat het hier niet om een incident, maar heeft de consument de streamingsdiensten nu toch echt definitief omarmd. Een juiste beredenering aangezien uit de cijfers ook is op te maken dat de omzet uit streaming 38,3 procent steeg ten opzichten van 2014. Het aandeel van downloads daalde daarentegen met 23,3 procent.

En niet alleen de Nederlandse cijfers geven dit beeld. Cijfers over de internationale muziekindustrie laten ook zien dat er wereldwijd ook meer verdiend wordt aan streaming. In verhouding overtrof de omzet uit digitaal (45 procent) de omzet uit fysiek (39 procent). Ook in de internationale context is het overstijgen een unieke gebeurtenis. De totale omzet steeg in totaal 3,2 procent ten opzichte van vorig jaar, de grootste groei sinds 1998.

En ook wereldwijd daalde de omzet uit downloads. Spotify is natuurlijk maar wat blij met deze cijfers. In een reactie vertelt financieel directeur Will Page: "Terwijl de industrie door deze verstorende transformatie gaat, biedt dit reden voor optimisme. Alleen al de groei van Spotify alleen weegt op tegen het dalende aantal downloads in 2015." Volgens Page voelt het uiteindelijk aan als een duurzame ontwikkeling die in gang is gezet.

Ook YouTube mengt zich in het verhaal met een reactie aan Music Week. Per jaar wordt er namelijk 3 biljoen uitbetaald aan de muziekindustrie. "Dit bedrag groeit nog ieder jaar. Ongeveer 20% van de mensen wil betalen voor muziek, wij helpen artiesten en labels om de overige 80% om te zetten in inkomsten. De complete advertentiemarkt heeft een waarde van 200 biljoen dollar en daar ligt een grote kans," vertelt een woordvoerder van YouTube.