Waar je vroeger de kans kreeg om drum-, gitaar- of trompetlessen te nemen, is het tegenwoordig ook een optie om aan een dj-cursus te beginnen. En met een beetje geluk betaalt die investering van een klein mixsetje zichzelf nog uit ook, maar uiteindelijk gaat de kost gaat voor de baat uit.
Het bedrijf Press Play van Laurens Smit en Michiel Steenhuis geeft workshops aan o.a. kinderen en jongeren. Wat ooit begon als succesvol label voor kinder-cd’s werd al snel omgetoverd tot een nieuw concept, nadat de inkomsten uit cd-verkoop terugliepen. Tegenwoordig reist het bedrijf met een omgebouwde bus en drive-in show langs festivals, scholen en kinderfeesten om kids kennis te laten maken met dj-apparatuur en de geschiedenis van dance. Aan het eind van de cursus mogen de beste jonge deejays hun skills laten zien en kan het eindfeest beginnen.
‘Je merkt dat het steeds meer kinderen aanspreekt. Met onze workshops proberen we ze te stimuleren om creatief en muzikaal aan de slag te gaan. Zo vertellen we over de geschiedenis van de dance. Daarna gaan de kids onder begeleiding van jonge dj’s en producers aan de slag met het inmixen, scratchen en het leren kennen van de controller. Soms geven we workshops aan groepen van honderd man, dus we hebben in totaal zo’n honderd Numark-setjes staan’, vertelt Smit.
ADE16: Martin Garrix is de nieuwe Johan Cruijff
Nederlandse dj scholen winnen nog iedere dag aan populariteit
Als je een kind vraagt wat hij of zij later wil worden, is er een aantal antwoorden mogelijk: voetballer, piloot of brandweerman. Toch komt één beroep de laatste jaren vaker voorbij in dat rijtje. Steeds meer kinderen en jongeren kiezen ervoor om te beginnen als hobby-dj, want – wie weet – word jij misschien wel de nieuwe Garrix of Hardwell.
Vaak zijn de workshops een trigger voor enthousiaste kids om thuis ook aan de slag te gaan, maar als je echt professionele apparatuur wil aanschaffen kost dat als snel duizenden euro's. “We gebruiken dan ook geen pioneers voor de workshops, want dat is gewoon onmogelijk. Vaak krijgen we wel de vraag vanuit ouders waar ze verder mee aan de slag kunnen. Meestal beginnen ze op een kleine controller van tachtig euro en stappen over op duurdere apparaten als ze meer opties willen.”
Want ja, een serieuze set inclusief boxen, versterkers loopt al gauw tegen de 5 à 6000 euro. Dan is er altijd nog een tweede stap volgens Smit.: “Ook wij zijn bezig met een dj-school, net als vele anderen. De workshops zijn slechts een kennismaking, maar op de school wordt het al wat serieuzer. Daar kunnen ze onder persoonlijke begeleiding aan de slag en werken aan hun vaardigheden.”
Een totaal ander verhaal als de grootschaligere workshops waar ze per 50 deelnemers ongeveer 4 professionele dj’s inhuren. Door het hele land zie je steeds meer van dit soort scholen opduiken. Ook daarvan mag gezegd worden dat de prijzen niet echt laagdrempelig zijn, want voor een uurtje les betaal je al snel 60 euro. Een flink bedrag in verhouding tot de 25 à 30 euro per uur dat je kwijt bent aan trompetles op een muziekschool.
Kortom, een carrière beginnen als dj is niet goedkoop, maar er is nog een manier om de kosten te drukken. Zo startte Tijs Luijbregts samen met Xavier Cheung San het bedrijf Studiobox in het Q-Factory gebouw in Amsterdam. Ongeveer tien jaar geleden kocht hij een dj-set, omdat hij graag wilde draaien. Later, toen hij op kamers in Amsterdam zat volgde al snel een klachtenregen van omwonenden of het niet wat zachter kon. Zo ging Tijs met Xavier opzoek naar een huurruimte in de buurt waar zij samen zorgeloos konden draaien, want een dergelijk initiatief bestond nog niet in Amsterdam. Om de kosten te drukken werd de ruimte verhuurd aan vrienden en kennissen en zo groeide het uit tot een bedrijf met verschillende studio’s waar bekende en onbekende sets komen opnemen en produceren.
“Het begon met een klein setje en al snel kwamen er steeds meer vrienden van vrienden die interesse hadden in het huren van de studio. Binnen anderhalf jaar hebben drie studio’s in Amsterdam, een nieuwe locatie in Utrecht en als het aan mij ligt komen er nog veel meer. Het belangrijkste is dat we onze dienst laagdrempelig houden. Voor 25 euro per uur kun je al in onze studio terecht. De producerstudio verhuren we op basis van een maandabonnement.’
‘In de zomer zie je meestal wel een dipje, maar zo rond ADE en richting de donkere dagen hebben we zo ongeveer tien mensen per dag die hun live-sets komen voorbereiden en mixtapes opnemen. Je ziet heel veel beginnende producers bezig op hun zolderkamertje en een keer in de zoveel tijd komen ze met nieuwe tracks naar de studio toe en horen ze pas hoe het geluid klinkt op studioapparatuur. Uiteindelijk moet het via je headphones net zo klinken als op de installatie in Paradiso. Zoiets lukt gewoon niet makkelijk thuis.’
Ook Luijbregts ziet steeds meer jonge kinderen en pubers verschijnen in zijn studios: ‘Ja het is zeker populair. Waar je vroeger Johan Cruijf op tv zag en dacht: ik wil voetballer worden, zie je nu Martin Garrix voor 2000 man staan en denk je: holy fuck, ik wil dit ook. De doelgroep is ook wel verschoven. In het eerste jaar kwamen er voornamelijk twintigers, maar nu zie je eigenlijk dat dj-les gewoon de nieuwe muziekles geworden is. Waar je met een gitaartje naar de muziekschool ging, kom je nu met een usb-stick deze kant op. Wij doen zelf niet veel met lessen, maar als jij iemand mee wil nemen, dan mag dat natuurlijk altijd. Wij zien eerder een oefen- dan een lesinstituut.’
In dat geval zit Luijbregts op de juiste plek in Q-Factory, want in hetzelfde gebouw zit DJ School Amsterdam. Die leerlingen komen na hun lessen al snel bij terecht bij Studiobox om in hun vrije tijd verder te experimenteren en oefenen. ‘Zo kwamen laatst een paar jongens van twaalf tot veertien jaar. Als je die muziek hoort, denk je echt: toen ik twaalf was zat ik lekker op mijn fietsje, maar deze jongens maken echt gruwelijke muziek! Je merkt dat ze dan nog heel erg gericht zijn op EDM, want dat is wat ze het meest horen. Later, dan komt die eigen smaak vanzelf. Dat is juist zo tof om te zien! Ze stoeien een half jaartje aan en als het echt goed is, kan ik zo iemand ook makkelijk voordragen bij grote labels.’