ADE16: Acid Arab: 'Het is onderdeel van de Franse cutuur' ADE16: Acid Arab: 'Het is onderdeel van de Franse cutuur'

Franse duo over de kritiek die zij vanwege Arabische invloeden krijgen

, Ralph-Hermen Huiskamp

ADE16: Acid Arab: 'Het is onderdeel van de Franse cutuur'

Franse duo over de kritiek die zij vanwege Arabische invloeden krijgen

Ralph-Hermen Huiskamp ,

Voor buitenstaanders lijkt Amsterdam Dance Event een aaneenrijging van massale evenementen, die ook nog eens veel op elkaar lijken. Totale onzin natuurlijk, maar het is een idee dat hardnekkig stand houdt. Een van de avonden die daar het best iets tegen inbrengt, is de Eurabia-avond zaterdagavond in de kleine zaal van Paradiso. Inderdaad wéér techno, electro, acid. Maar dan met Oosterse muziek als basis. Een gesprek met de headliner, het Franse Acid Arab.

Een paar weken terug bracht het Franse elektronicaduo Acid Arab eindelijk hun debuutalbum uit. Of nou ja, eindelijk. Zo lang zijn ze nog niet eens bezig. Amper vier jaar. Maar in hun muzikale hoek zijn ze in die korte tijd wel uitgegroeid tot een van de grote namen. Groot genoeg om vorig jaar op de vrijdag van Lowlands een mooie spot in de X-Ray nacht te bemachtigen, en dat vervolgens helemaal waar te maken bijvoorbeeld. Live doen ze hun naam meer eer aan dan op dat net verschenen album, waar acid iets meer naar de achtergrond verschoven is en het vooral Oosterse muziek is, waarin de accenten dik zijn aangezet met extra elektronica. Dat klinkt misschien verrassend, maar als je het album hoort, merk je dat het juist heel logisch aanvoelt. Nergens geforceerd, zoals je dat zo vaak ziet met acts die onverwachte genres combineren met dansbare elektronica. 

Tussen talloze rekken met synthesizers, in hun Parijse studio, vertelt Hervé Carvalho enthousiast over hoe het allemaal begon. Inderdaad alleen hij, maar de helft van het duo. Guido Minisky heeft de trein gemist na een optreden in Londen en gaat het interview dus niet halen. ‘Ik produceerde al een poos, en deed al langer live dingen. Vooral covers van acid-klassiekers, die ik dan probeerde te reproduceren met dezelfde drumcomputers. Guido was DJ, en was vanwege zijn vaste avond in een Algerijnse club in Parijs al langer bezig met Oosterse muziek. Toen we samen in Tunesië waren, spraken we zo veel mensen daar uit de scene, dat we langzaam de overeenkomsten tussen de muziek daar en acid begonnen te zien. Terug in Parijs besloten we een avond te beginnen: Acid Arab, waar de de verschillende stijlen door elkaar zouden draaien. En om die avonden wat op te leuken, produceerden we ook een paar eigen tracks, die we maar onder naam van het feest uitbrachten. Op een gegeven moment hadden we zo veel van die eigen tracks, dat het heel logisch was om ze maar eens live proberen te spelen.’

Een logisch verhaal en het past prima in de trend in de nacht, waar steeds meer dj’s zich niet meer vastgrijpen aan hokjes, en daarmee ook steeds meer Westerse muziek draaien. Maar daar wringt het ook meteen. Want hoewel je ook meer en meer Oosterse muziek op de dansvloeren hoort, blijven het toch vooral Westerse mannen die de platen draaien. Carvalho bevestigt dat dat achter loopt. ‘Natuurlijk zijn die dj’s er wel, maar ze zijn nog onbekend. In Cairo heb je bijvoorbeeld een hele goede techno-scene, rond het collectief Kairo is Koming. Zij mengen techno, met Arabische muziek, en hele experimentele dingen. En we werken veel met Shadi Khries, een gast uit Jordanië die ook veel techno maakt. Het komt langzaam opzetten.’

Dat niet-westerse DJ's langzaam meer beboekt worden, maar zij als Franse mannen al wel succes hebben, valt niet overal even goed. ‘Over het algemeen wordt onze muziek goed ontvangen, zeker ook als mensen op de feesten komen. Maar aan beide kanten zijn er wel mensen die kritiek hebben. Natuurlijk de racistische reacties, maar ook mensen die vanuit koloniaal oogpunt het niet oké vinden. Ik begrijp dat. Het is een hele natuurlijke reactie, als je twee Franse gasten aan de haal ziet gaan met jouw muziek. Dat was ook wel een ding met Cairo Liberation Front. Zij maakten als niet-Arabieren echt lol met de Arabische cultuur. Een verkleedfeestje, attributen. Ik snap heel goed dat mensen daar aanstoot aan nemen. Maar Arabische muziek is ook onderdeel van de Franse cultuur. Wij zijn er mee opgegroeid, met bijvoorbeeld Radio Nova in de jaren negentig. Vandaar ook onze albumtitel (Musique de France). We zijn dan wel misschien naief in onze manier van werken, maar wel respectvol. We merken ook dat als mensen naar onze feesten gaan, ze doorhebben dat het uiteindelijk om de muziek gaat die gevierd wordt.'

Acid Arab is vanavond (zaterdag) vanaf 19:30 uur te zien op de Eurabia avond in Paradiso, waar ook Cairo Liberation Front optreedt. Ook hoor je Acid Arab vanavond met een dj-set in Dansen Met Delsing, live vanaf de A'DAM Toren op ADE, van 0:00 tot 3:00 uur op 3FM.

nu op 3voor12