Apple, jullie hebben zelfs The Beatles overtuigd aan iTunes mee te doen, neem ze ook mee naar de streamingwereld. Maar wat we vooral niet willen: een strijd tussen platforms ten koste van ons. Exclusieve dealtjes met artiesten, dat klinkt als een unique selling point, maar wij krijgen daar een nare smaak van in de mond. Het doet ons vrezen voor Netflix-achtige versplintering. Begin er niet aan. Ook niet met Taylor Swift of Florence And The Machine of Game Of Thrones als wapen.
Wat moet Apple's streamingdienst ons brengen?
Tech-gigant moet in juni met muziekstreamingdienst komen
Het schijnt in juni echt te gaan gebeuren: Apple komt met een streamingdienst, de langverwachte concurrent voor Spotify. Met de lancering van Tidal zagen we dat zowel pers als gebruikers enorm kritisch zijn naar nieuwe betreders van de markt. Je overtuigt de muziekliefhebber niet zomaar over te stappen. Wat moet Apple bieden om 'ons' te overtuigen?
Apple, jullie hebben zelfs The Beatles overtuigd aan iTunes mee te doen, neem ze ook mee naar de streamingwereld. Maar wat we vooral niet willen: een strijd tussen platforms ten koste van ons. Exclusieve dealtjes met artiesten, dat klinkt als een unique selling point, maar wij krijgen daar een nare smaak van in de mond. Het doet ons vrezen voor Netflix-achtige versplintering. Begin er niet aan. Ook niet met Taylor Swift of Florence And The Machine of Game Of Thrones als wapen.
‘Yes, het nieuwe album van die en die staat nu op Spotify’, lees je dagelijks op Twitter. Linkje erbij, lekker makkelijk. Nooit: ‘Yes, het nieuwe album van die en die staat nu op Spotify, Deezer, Napster en Tidal.’ Apple moet er dus vooral voor zorgen dat delen optimaal werkt, als het even kan beter dan bij Spotify. Goede deals met Twitter en Facebook zijn daarvoor essentieel. Zorg dat een liedje meteen in je timeline af te spelen is, zoals dat ook kan met YouTube-filmpjes.
Radio
Hoe vaak mensen de radio ook dood verklaard hebben, nog altijd gebruiken mensen hem om naar muziek te luisteren en nieuwe artiesten te ontdekken. Je hebt niet altijd tijd om uitvoerige playlists te maken, of je hebt er simpelweg geen zin in. Hoe handig zou het zijn als een streamingdienst de rol van de radio helemaal overnam? Ja, natuurlijk heeft Spotify ook een radio-functie, maar daar is nog een hoop winst te behalen.
Wij willen een radio die precies weet wat we mooi vinden, en ook op welk uur van de dag. Niet te hard op maandagochtend, donkere techno op zaterdagavond. En als dan een nieuwe single van een van mijn favoriete bands uikomt (Apple weet op basis van mijn luistergedrag wel of dat U2 is of Deerhunter), dan kan die meteen in de playlist, toch? Reclame: liever niet. Maar een nieuwsbulletin op het hele uur? Misschien wel zo fijn om even bijgepraat te worden.
Neem een Nederlands platform als 22Tracks, dat de hipste mensen uit een stad aan zich bindt, en muziek uitserveert in overzichtelijke playlists? Of Perfects.nl, in feite een uit de hand gelopen hobbyproject, maar overduidelijk gerund door liefhebbers. Shuffler.fm heeft ook een interessante manier gevonden: het koppelt blogs van smaakmakers (bah, vreselijk woord) aan muziekdiensten. Apple nam onlangs al BBC-coryfee Zane Lowe aan, een internationaal vermaard muziekontdekker. Hij zal ongetwijfeld iets op dit vlak gaan doen. De grote uitdaging: hoe kun je specifiek zijn voor een miljoenenpubliek?
Er zijn nog veel meer mogelijkheden denkbaar om je streamingdienst altijd en overal beschikbaar te maken, zeker met de enorme power van Apple. Dit slimmigheidje lijkt Apple alvast over te nemen: een family account, met korting op een premium account voor extra gezinsleden. Zo ben je eerder geneigd om al je kinderen ook meteen maar aan abonnement te geven. Bij Apple begrijpen ze dit dan ook prima. Er schijnt hard gewerkt te worden om de dienst toegankelijk te maken via het web en op andere telefoons dan Apple's eigen iPhone. Precies zoals ze iTunes destijds ook beschikbaar maakten voor Windows computers.