#Free101Barz: Rotjoch op de barricade tegen NPO

Hiphopplatform bedreigd door plannen NPO

Atze de Vrieze ,

De afgelopen dagen zag je her en der al foto’s langs komen van Rotjoch in een oranje overall. De hastag: #free101barz. Vandaag maakt de presentator bekend wat er precies aan de hand is: het platform wordt bedreigd door de toekomstplannen van de publieke omroep. “Externe portals moeten verdwijnen, waaronder 101Barz. Onze content moet op NPO.nl komen, tussen meuk van andere programma’s.”

Al een paar jaar is 101Barz een van de belangrijkste platforms voor Nederlandse hiphop in Nederland. Het idee is simpel: een eenvoudige studio, een camera, en rappers die hun ding doen. In de sessies bij Rotjoch kwam de afgelopen jaren zo’n beetje iedereen die ertoe deed in de Nederlandse hiphop wel eens langs, met een sterke voorkeur voor upcoming talent van de straat. Het blijkt een succes: de filmpjes worden normaal gesproken honderdduizenden keren bekeken, soms zelfs miljoenen keren. In 2014 werd 101Barz genomineerd voor de Pop Media Prijs, die uiteindelijk net aan Rotjoch voorbij ging.
 
Kaders steeds kleiner
Maar net als veel andere NPO-platforms op internet, dreigt 101Barz nu te sneuvelen door nieuwe plannen van NPO. De omroepbazen willen dat platforms die niet verbonden zijn aan een radio- of tv-programma gaan verdwijnen, of onder NPO gaan vallen. Een heel slecht idee, vindt Rotjoch. “Ik denk dat ze een hele grote fout maken”, zegt hij tegen 3voor12. “Het gaat bij NPO voortdurend over bereik vergroten en meer met internet doen, maar intussen maken ze de kaders waarbinnen we moeten werken steeds kleiner. Wij weten waar de jongerendoelgroep zit, die NPO zo moeilijk weet te bereiken.”
 
Op zich is de bureaucratische werkwijze van de NPO-top niets nieuws voor Rotjoch. “Ik heb vaker barrières moeten doorbreken om te bereiken wat ik wilde”, zegt hij. “Zo werd in 2011 gezegd: jullie cijfers zijn omlaag gegaan. Strikt genomen was dat waar… op onze eigen site tenminste. Maar al onze filmpjes werden door fans geript en op YouTube gezet. Niet een keer, maar wel dertig keer. En die geripte versies hadden tien keer zoveel views als die op onze eigen site. Onze doelgroep zit op YouTube, en dus wil ik daar ook zijn. Je kunt ook niet concurreren met YouTube, het is een enorme machine. Wij zijn toen op YouTube begonnen, en zien ons kanaal als een extensie van ons eigen platform, niet als concurrerend. Een jaar later kregen we te horen dat ze ons er af wilden, en na lang discussiëren mochten we door als testcase. Sinds september 2012 hebben onze filmpjes meer dan 70 miljoen views gegenereerd op YouTube.”
 
Je moet snel anticiperen
Juist die manier van denken - volg je publiek, waar het ook gaat - wordt door de NPO helemaal niet gevolgd. Ook bij de VPRO is daarover veel onrust. Jasper Koning (redacteur Digitaal van Tegenlicht) schreef onlangs een uitgebreide open brief aan NPO, waarin hij uitlegt waarom de VPRO juist wel graag op alle denkbare platforms actief wil zijn. Het gaat dan niet alleen over YouTube, maar ook over bijvoorbeeld Netflix en Facebook. Ook Rotjoch staart zich niet blind op een enkel platform. “Het is een roerige digitale tijd, je moet snel anticiperen. Een paar jaar geleden promootten wij veel van onze content via Hyves, dat bestaat niet eens meer. Politiek en bureaucratie zorgen ervoor dat je niet snel kunt schakelen.”
 
Rotjoch geeft eerlijk toe dat 101Barz het ook zonder de steun van de publieke omroep misschien best zou kunnen redden. Het platform kost relatief gezien heel erg weinig geld, en heeft aantoonbaar een publiek. “Er zijn genoeg hiphopplatforms die op zichzelf staan, maar dat is nu niet het punt. Hiphop is ook geen subcultuur meer, geen niche, het is een cultuur waar je niet omheen kunt. Je ziet het op straat, in de fashion, overal. Ik vind het belangrijk dat er ook belastinggeld vanuit NPO in die doelgroep geïnvesteerd moet worden.”