Hoe werkt het?
Om de gepersonaliseerde playlists samen te stellen maakt Spotify gebruik van software die op zoek gaat naar similar fans, gebruikers van Spotify die naar dezelfde artiesten als jij luisteren. Uit hun playlists worden nummers geselecteerd die voor en na jouw meest geluisterde tracks worden geplaatst. Stel dat je vaak naar Let It Happen van Tame Impala luistert, en de software herkent dat de nieuwe tracks van Grizzly Bear en Unknown Mortal Orchestra vaak voor en na dat nummer in playlists worden gezet, dan komen die nummers in jouw Discover Weekly playlist terecht. Als je er nog niet naar geluisterd hebt tenminste.
Verder maakt de software een “smaakcluster” op basis van jouw geluisterde nummers, een soort smaakprofiel over een langere termijn. Als je opeens een avondje zin hebt in Kinderen voor Kinderen, maar er daarna nooit naar meer luistert, zal er niet plotseling K3 bij je suggesties verschijnen.
De gegevens zijn gebaseerd op het luistergedrag van 75 miljoen luisteraars, genoeg input om een goede playlist te genereren zou je verwachten. Er komen dus geen kenners of curators aan te pas. Het concept is uitvoerig getest op de werknemers van Spotify voordat het bij de gebruiker werd doorgedrukt.
Spotify lanceert gepersonaliseerde playlists
Eindelijk op maat gemaakte muziekplaylists?
"Alsjeblieft, je eigen playlist!" Het is het gesprek van de dag, iedereen op twitter vraagt zich af waar die nummers allemaal vandaan komen. Na het verplichte iTunes album van U2 komt Spotify nu met haar eigen opgedrongen muzieklijst. Opeens ontvingen alle Spotify-gebruikers vanochtend ongevraagd een eigen playlist: Discover Weekly. De streamingdienst introduceerde gepersonaliseerde playlists met je eigen foto erboven. Waarom is 'persoonlijk' de focus bij streamingdiensten? Hoe doen ze dat? En hoe waardevol zijn die Discover Weekly-playlists?
Wat valt er op?
Bij 3voor12 op de redactie hebben we onze persoonlijke playlists naast elkaar gelegd. Kaputt van Destroyer, Jane van Girlpool, Drive Me Crazy van Kaytranada en twee verschillende nummers van Whilk & Misky verschenen bij meerdere redactieleden in de playlist. Ook duikt er opeens een track van de Romeo & Juliet soundtrack uit 1996 op en een mislukte soundalike van Young Folks van Peter, Bjorn & John. De track Nissim, een oud nummer van The Gaslamp Killer, valt dan wel weer in de smaak.
Het zijn lang niet altijd nieuwe nummers die in de playlists verschijnen. Via twitter ontvingen we reacties zoals "raar dat er veel nummers tussen zitten die ook al in mijn playlist staan" en "dat er helemaal geen nieuwe muziek in staat". Op nummers zoals Henrietta van The Fratellis, Sorry van Kyteman zitten we nu niet echt meer te wachten. Ook worden Creedence Clearwater Revival en Marvin Gaye gewoon nog in de 'nieuwe' lijstjes geplaatst. De kinderziektes lijken dus nog niet verholpen te zijn, het is te hopen dat er aan gewerkt wordt.
Waarom zo persoonlijk?
Het voelt toch wat vreemd, zo’n ongevraagde playlist met jouw eigen foto erboven. Het is vergelijkbaar met een wekelijkse doos platen die je over móet nemen en nooit weg kan gooien, hij staat in je collectie. Gelukkig is de playlist niet zomaar voor iedereen te zien, pas als je zelf 'openbaar' aanvinkt, kunnen andere gebruikers jouw playlist bekijken.
Het is een opkomende trend, steeds persoonlijkere streamingdiensten. In eerste instantie was het doel van streamingdiensten zoals Spotify vooral het beschikbaar maken van een zo gróót mogelijke muziekbibliotheek waar alles voor handen is. De ontwikkeling die nu gaande is, en waar zowel Spotify als Apple Music zich expliciet op richt, is een orde schikken in die chaos en de beste muziek cureren. Hoe persoonlijker de playlist, hoe meer de gebruikers tevreden zullen zijn, zullen de streamingdiensten denken. Ze willen zich bewijzen als je vriend die een op maat gesneden mixtape voor je maakt, die man achter de balie bij de platenzaak die precies weet wat jij leuk vindt.
Hoe beter de diensten zich van elkaar onderscheiden, hoe langer jij als gebruiker trouw blijft aan een dienst en hoe vaker jij gebruik gaat maken van de dienst. Er zal ook ongetwijfeld geld te verdienen zijn met de playlists. Platenmaatschappijen zullen best bereid zijn om er geld voor neer te leggen als hun artiesten vaker naar voren worden geschoven. We houden Spotify scherp in de gaten. Ondertussen kun je natuurlijk altijd bij 3voor12 terecht voor onze persoonlijke muziektips met de Je-Weet-Nooit-Wat-Je-Krijgt-Request.
Krijg jij ook opvallende tips van Spotify? Deel ze hieronder.