Het was een bewogen jaar voor bedrijven die in streaming muziek doen. Niet een, maar twee grote spelers betraden dit jaar de markt. Terwijl het publiek meer en meer gewend raakt aan het idee ‘slechts’ toegang tot muziek te kopen in plaats van schijfjes in de kast te hebben staan, vechten de verschillende aanbieders om hun positie in de markt. Op de prijs valt moeilijk te concurreren, zo luidt de overeenstemming, en ook technisch ontlopen de diensten elkaar niet veel. En dus proberen diensten artiesten exclusief aan zich te binden. Apple Music deed dat met bijvoorbeeld Dr Dre (mede-eigenaar) en Taylor Swift’s tour-video, Tidal manifesteerde zich als het platform van en voor artiesten en strikte onder andere Rihanna en Prince. Een slechte zaak voor de consument, die misschien in de toekomst wel drie abonnementen moet afsluiten om al zijn favoriete muziek te beluisteren, plus een cd-speler enkel voor de nieuwe Adele.
Juist in dit licht is de aankondiging van The Beatles opmerkelijk: de band gaat voor een wereldwijde release, die als de zon over de aarde zal trekken. Eerder ging de band wel met veel marketingpower in zee met Apple’s downloadplatform iTunes. De samenwerking maakte een exclusieve deal met Apple Music voor de hand liggend. Overal zal het materiaal op 24 december om 12:01 AM beschikbaar zijn, dus eerst in het verre Oosten, later pas in Europa en Amerika. The Beatles stellen meteen het hele oeuvre beschikbaar: de dertien oorspronkelijke, geremasterde studio-albums, aangevuld met ‘de blauwe en de rode’, Past Masters volume 1 & 2 en de meest recente verzamelaar: 1.
The Beatles zijn straks beschikbaar op: Apple Music, Deezer, Google Play, Microsoft Groove, Napster/Rhapsody, Amazon Prime, Slacker Radio, Spotify en Tidal.