“Je bent klaar om te feesten, hebt er maanden naartoe geleefd, en dan gaat het uiteindelijk niet door. Nog los van het financiële drama: we willen dat gewoon zo snel mogelijk goedmaken”, aldus Gert van Veen, de geestelijk vader van Welcome To The Future. Ze hebben nogal een kater te verwerken bij het festival. Dankzij een weervoorspelling code rood moest het house/technofestival vlakbij Amsterdam twee weken geleden op het laatste moment afgelast worden, een unicum in het bestaan van ID&T.
Dat in het najaar een indoor editie van het populaire festival plaatsvindt, stond toen al vast, maar het komt nu wel heel goed uit. “We hebben dit zelfs al besloten voor we wisten dat de vraag naar kaarten dit jaar zo groot zou zijn. Ook dat was nieuw voor ons. Voor ons was de overweging dat het zonde was om weer een jaar te wachten tot het volgende festival. We verplaatsen de festivalexperience naar binnen. We hebben vier podia en gebruiken decor van het festival.”
Dat in het najaar een indoor editie van het populaire festival plaatsvindt, stond toen al vast, maar het komt nu wel heel goed uit. “We hebben dit zelfs al besloten voor we wisten dat de vraag naar kaarten dit jaar zo groot zou zijn. Ook dat was nieuw voor ons. Voor ons was de overweging dat het zonde was om weer een jaar te wachten tot het volgende festival. We verplaatsen de festivalexperience naar binnen. We hebben vier podia en gebruiken decor van het festival.”
Waar de donkere weken voor kerst voorheen het terrein van de clubs waren, schieten nu ook in die fase van het jaar de festivals als paddenstoelen uit de grond. Drie jaar geleden al begon Valhalla, een samenwerking van een hele reeks eventorganisatoren in de Rai. De vierde editie van dat festival vindt plaats op 19 december. In hetzelfde weekend als Welcome To The Future is ook de primeur van Nachtiville, een concept in bungalowpark De Eemhof van het Duitse Nachtdigital met Plus1, dat in het voorjaar ook al Where The Wild Things Are en Bungalup doet in hetzelfde park. Opvallend aan Welcome To The Future Indoor: het vindt overdag plaats, naar het model van de zomerfestivals. “Als het in de zomer werkt, waarom dan niet in de herfst? Binnen zie je toch niet dat het licht is.”
Gert van Veen heeft een groot hart voor de clubs. Toch denkt hij dat de festivalisering niet tegen te gaan is. “Het is heel lastig voor de clubs op dit moment, maar je kunt het niet sturen. Mensen willen naar festivals. Die trend is natuurlijk veel breder dan house of rock. Mijn oudere zus houdt van klassieke muziek, zelfs zij ging laatst naar een festival. Het Warehouse aan de Elementenstraat zie ik ook niet echt als een club, meer als een evenementenlocatie. Er passen zo’n 2.000 mensen in, en dat trek je in deze tijd niet zomaar wekelijks vol. Vijftien jaar geleden deed Chemistry dat wel, maar op dit moment gaat dat niet.”
Hoe het outdoor festival Welcome to The Future er komend jaar uit gaat zien, durft Van Veen nog niet te zeggen. De organisatie is druk bezig met de afwikkeling van het debacle. “Het is een financiële strop, dat is duidelijk. Maar festivals zijn tegenwoordig wel verzekerd. Nu is de vraag wat daar precies mee gedekt is, en wat niet.” Over de indoor editie van het festival hoeft hij zich in elk geval geen zorgen te maken. “Ik denk dat het heel gezellig gaat worden. Er hebben zich op Facebook al veel meer mensen als ‘aanwezig’ aangemeld dan er überhaupt in passen.”