Het was een boeiend gesprek, gisteravond, om allerlei redenen. Lil Kleine hield een redelijk feitelijk betoog, maar vloog (al dan niet expres) uit de bocht door de burgervader neerbuigend ‘Pietertje’ te noemen. Broertjes op zijn beurt ging nat door te beweren dat iemand als Hans Teeuwen als cabaretier meer vrijheid heeft om op het podium te zeggen wat hij wil. Serieus? Dus de gevestigde, zich in veilige theaters voor volwassen mensen afspelende kunstvorm cabaret heeft exclusieve rechten op het uiten van beledigende of opruiende taal, omdat het grappig bedoeld is? En die ‘bestorming’ van het politiebureau door fans van Lil Kleine, was die nu echt zo angstaanjagend? Het ging hier niet om gangsters met knuppels of automatische wapens, maar om 16-jarige meisjes, die vermoedelijk eerder op een selfie uit waren.
Nee, de politie is nooit de beste vriend geweest van de hiphopwereld. Dat weet iedereen. Lil Kleine beweerde dat zo’n opmerking enkel in de show zit om energie op te wekken in het publiek. Dat is deels waar, maar ook een gemakkelijke verklaring. Hij wilde zijn jonge publiek vast niet serieus aanmoedigen tot rellen, maar er is natuurlijk wel iets meer aan de hand dan dat. Alleen al in het New Wave project speelt de politie drie keer een rol, en drie keer is die niet al te positief. Het is de sfeer van de achterbuurt die in het album doorklinkt, het perspectief van de straat.