Major Lazer: “We blijven trouw aan de sound system-cultuur” Major Lazer: “We blijven trouw aan de sound system-cultuur”

Drie keer feesten met Major Lazer Soundsystem op Koningsnacht

, Sjoerd Huismans

Major Lazer: “We blijven trouw aan de sound system-cultuur”

Drie keer feesten met Major Lazer Soundsystem op Koningsnacht

Sjoerd Huismans ,

Er is de laatste tijd weer veel te doen rond Diplo en zijn Major Lazer: Lean On is momenteel een enorme hit, vandaag werd bekend dat het trio in de HMH speelt en dan is er ook nog die show (als headliner?) op Lowlands. Én een nieuwe mini-plaat in aantocht: Peace Is The Mission komt 1 juni uit. In gedachten zijn Diplo en co al bezig met de volgende van de drie mini-albums die de komende 12 maanden uitkomen. Primeurtje: “Er doet nog een Nederlandse gast aan mee – fuck, hoe heet hij – Ronnie Flex!”

Het is rond half zeven ’s avonds, Koningsnacht is officieel begonnen. Floor 17, de club op het dak van het Amsterdamse Ramada Hotel, is ramvol. Girls Love DJs en Boehmer hebben het publiek al even opgewarmd, maar iedereen is hier gekomen voor Major Lazer Soundsystem. Waar zie je ze nog op zo’n klein feestje? Diplo, Jillionaire en Walshy Fire worden dwars door het publiek heen naar de dj booth geloodst. Met een gloednieuwe Pusha T is de show begonnen. Gedurende de set zal mc Walshy Fire dat nog vaak herhalen: “This is brand new! This is brand new!” Het dj-werk wordt ondertussen verricht door Diplo en vooral door The Jillionaire.

Wat komt er allemaal langs? Onder meer TWRK, Afrojack en Sean Paul, Migos (Hannah Montana!) en een curieuze mash-up van Punjabi MC en Shaggy. Maar natuurlijk ook eigen hits als Watch Out For This (Bumaye) en Mashup The Dance (met The Partysquad), evenals Jillionaire’s hit Fresh met Salvatore Ganacci. Die eigenzinnige en keiharde mix van dancehall, hiphop, EDM, trap en indie valt ouderwets lekker op deze exclusieve party, met een panorama over Amsterdam als extra pluspunt. Al gauw krijgt een enthousiaste Walshy de menigte zo ver van links naar rechts te pogoën, een moshpit van de grond te krijgen en de eerste crowdsurfers melden zich ook al snel. Topfeest.

Special stuff
Even terug naar anderhalf uur eerder. Wie het trio uitgeteld op de bank in het Okura Hotel ziet zitten, zou geen moment denken dat ze even later zo’n feestje van de grond zouden krijgen. De afgelopen twee dagen hebben ze al twee dergelijke ‘takeovers’ gedaan in Frankrijk en België, met steeds drie shows per dag. “Het begon rustig, man, maar het werd al snel heel cool”, zegt oprichter en vaandeldrager Diplo (36). De meesterproducer heeft het de laatste tijd drukker dan ooit: met Skrillex werkt hij samen als superduo Jack Ü, hij produceerde tracks op Madonna’s laatste album Rebel Heart, host zijn eigen show op BBC Radio 1 en is resident van de Wynn in Las Vegas - de stad waar zijn carrière écht van de grond kwam. En dan nog Major Lazer, zijn dancehall/EDM-groep die 1 juni met de nieuwe mini-plaat Peace Is The Mission komt. De komende twaalf maanden brengt Major Lazer nog twee van dergelijke mini-albums uit van rond de acht, negen tracks.

Ondanks zijn volle agenda lijkt Diplo de enige van de drie te zijn die volledig wakker is. “Deze kleine shows zijn belangrijk voor ons, omdat we nieuwe muziek kunnen testen. We gaan allerlei nieuwe platen draaien, jullie krijgen alle special stuff.” Jillionaire: “Ook vier a vijf tracks van onze nieuwe plaat.” Diplo: “Dat is ongeveer de helft, plus een boel edits en coole remixes.” Major Lazer voegt speciaal voor dj-sets het woord ‘Soundsystem’ toe aan de naam, om de wortels in de dancehall nog maar eens extra te verduidelijken. Diplo: “Het is eigenlijk niet heel anders dan onze liveshows, maar we kunnen nu improviseren, nieuwe platen draaien en lol hebben. Alles wat we nodig hebben is een SD-kaartje. En een fles rum.”

“Reggaemuziek heeft altijd popelementen gehad”
Inderdaad komt van de nieuwe Major Lazer-miniplaat Peace Is The Mission (release: 1 juni) onder meer All My Love-remix met Ariana Grande langs, maar dé nieuwe hit is natuurlijk Lean On - al een maand het meest geshazamde nummer in Nederland. Bij alle drie de optredens die Major Lazer vandaag zal doen is deze track de afsluiter. “Ik vind Lean On een logische progressie van wat Major Lazer doet”, zegt Diplo. "Als je Get Free en Bumaye door elkaar zou mixen krijg je dit ongeveer. Een mix van hiphop en dancehall, en door de vocalen van MØ krijgt het ook een indierockvibe. We zijn ongeveer een jaar geleden met die track begonnen. Hij is hier in Amsterdam opgenomen met Junior Blender, ook een producer op de nieuwe plaat. Ik hou van MØ, ze is een goede songwriter. Ze heeft ook meegeschreven aan All My Love.”

Lean On is een goede indicatie van de richting die Peace Is The Mission opgaat: in één woord poppy. Meer nog dan tweede plaat Free The Universe waarop Major Lazer de puurdere dancehall van het debuut Guns Don’t Kill People… Lazers Do al deels losliet. Diplo: “Misschien is het meer pop, maar uiteindelijk willen we gewoon geweldige nummers maken. Wat is pop? Reggaemuziek heeft altijd popelementen gehad, dancehall in het speciaal.” Walshy Fire is degene die ervoor zorgt dat de Jamaicaanse vibe aanwezig blijft. “Some retro, soms helemaal nu, soms futuristisch”, zegt hij. “En toch altijd wel trouw aan de sound system-cultuur. Maar natuurlijk spelen allerlei muziekstijlen een rol.”

“Als je mij een DM stuurt, sta je op de volgende plaat”
Als altijd is het weer raden wie precies wat doet op Peace Is The Mission, maar duidelijk is in elk geval dat Nederlanders weer invloed hebben gehad. Halverwege die rooftop party op het Ramada Hotel duikt Boaz van de Beatz droogjes op achter de dj booth. “Als dat niet mijn favoriete Nederlandse producer is!”, schreeuwt Walshy. Diplo, even eerder: “Roll Da Bass (een echte EDM/dancehall stamper, red.) is Boaz, Tarantula, Randy Valentine en ikzelf. En dan is er nog een track die ik deed met Boaz, Junior Blender en Datsik met Collie Budzz, maar die is alweer voor de volgende Major Lazer-miniplaat in de reeks (ze brengen er drie uit de komende twaalf maanden, red.). Hij gaat in elk geval Terrorize heten en er doet nog een Nederlandse gast aan mee – fuck, hoe heet hij – Ronnie Flex! Hij heeft de tekst geschreven.”

Het hele mini-album barst net als voorgaande Major Lazer-platen weer van de features: onder meer Ellie Goulding doet mee op volgende single Powerful, net als rappers 2 Chainz, Travis Scott en Pusha T op de track Night Riders. “Als je mij volgt op Twitter en ik kan je een DM sturen, dan sta je waarschijnlijk op de volgende Major Lazer-plaat”, zegt Diplo. “Ik vind wel een manier om je er van te overtuigen dat het een goed idee is. De meesten zijn wel vrienden van een van ons. Ariana Grande is de enige artiest die we van tevoren niet kenden. Lorde heeft ons bij elkaar gebracht. Al die meiden in de pop game zijn vrienden met elkaar.”

Wietmonster
Diplo is even afgeleid. “Zie je die gast daar?” Hij wijst naar het bed, waar iemand fanatiek joints aan het rollen is. “Dat is onze tourmanager. Hij rolt fulltime wiet voor ons. Zeg je naam eens!”, schreeuwt hij naar het bed. Jillionaire: “What’s your name boy!?”. Het is een matig bruggetje naar de cartoonserie, het nieuwe project van Major Lazer gebaseerd op de visuele stijl die we al kennen van de clips en het artwork. In de eerste aflevering moet hoofdpersoon Major Lazer een monsterlijke wietplant verslaan – uiteraard door hem op te roken. “We bedachten het vier jaar geleden, de video voor Hold The Line is de blauwdruk voor de cartoon”, zegt Diplo. “Die aflevering met het wietmonster is gebaseerd op de musical Little Shop Of Horrors, maar dan met een wietplant. Je wil high worden maar kan geen wiet vinden, en dan komt Major Lazer je redden. Tiësto zit trouwens in de tweede aflevering, als dj-god.”

De voornaamste comments onder de serie bestaan uit verzoekjes om de muziek. Dat is nieuws voor Diplo: “Echt? Zie je dat op YouTube? Ik ben al op tour sinds de eerste aflevering online staat, dus ik heb er niks van meegekregen. Misschien brengen we wel een compilatiealbum uit met de tofste tracks. We hebben er een met Pharrell gemaakt voor een aflevering die nog moet komen, een heel dope reggaenummer maar dan met jazzakkoorden. Het heeft de eerste aflevering niet gehaald omdat we compleet blut zijn op cartoongebied.” Walshy begint ondertussen wakker te worden. “Ik denk dat we van jou een personage moeten maken”, zegt hij in mijn richting. “Ik bedoel, kijk naar jezelf. Wat zijn dat voor schoenen, Old Balance? Ze zijn compleet afgedragen, I love it.” Jillionaire: “Je zou Interview Man kunnen zijn in de serie.”

“Atlantic is het slechtste label ooit”
Diplo krijgt merkbaar haast. Hij doet dit weekend ook shows onder de naam Jack Ü – Diplo’s nieuwe project met dubstepproducer Skrillex. “Hij was al een van de interessantste figuren toen het hele dubstepgebeuren explodeerde. De reden dat we Jack Ü begonnen zijn, is dat er nu zoveel wacky dancemuziek uitkomt. We willen coolere producties maken, het allemaal een stap verder brengen... Hé, die gast is toch van Warner?” Diplo roept de plugger van de platenmaatschappij erbij. “Jij doet geen Jack Ü, of wel? Waarom wordt het zo slecht opgepikt in Engeland en hier in Europa? Geen hond kent het hier, terwijl het in de VS ontzettend groot is. Take Ü There met Justin Bieber wordt daar op de radio gedraaid én is een van de grootste songs op de raves.” Op het antwoord dat Warner er hier alles aan gedaan heeft, verlegt Diplo zijn aandacht naar Warner-tak Atlantic in de VS. “We wilden het eigenlijk via indielabel Because uitbrengen, want alle artiesten zijn het erover eens dat Atlantic het slechtste label ooit is. Wij zijn zelf degenen die aan het werk zijn, wij promoten het en ik heb zelfs mijn eigen mensen voor de radio. Zo fucked up is het daar. Kun je dit alsjeblieft niet op de radio uitzenden?”

Uren in de rij
Met dit betoog eindigt tevens het interview. Even vooruitspoelen naar de avond. De set op het dak zit er inmiddels op, het volgende feestje in de agenda is een gratis toegankelijk optreden op het Kingston Crown-festival, buiten bij Hannekes Boom. Al om zeven uur ’s avonds kondigde de organisatie aan dat het vol was. Bij de fietsbrug vanaf het Centraal Station houden beveiligers de menigte tegen. Ik probeer een omweg via het tramstation tegenover het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Wat blijkt? Je loopt er via die kant zo naar binnen. Blijkbaar is een deel van de festivalgangers al vertrokken. Navraag leert dat mensen er uren voor in de rij hebben gestaan. Adje is na acht maanden gevangenschap weer vrij en komt het met zijn SlodderVosGang vieren op Kingston Crown. Tracks als Zeg Me, Nikszeggings en Gangsta vallen goed bij het urbanpubliek dat op dit festival afkomt. En natuurlijk mag Cho afsluiten met zijn superhit Misschien Wel He?

Dan is het wederom de beurt aan Major Lazer. Al gelooft een deel van het publiek achterin er al niets meer van. “Dat is niet Diplo”, zegt een jongen stellig tegen zijn vriend. Hij staat er toch echt. Wat opvalt is dat Major Lazer Soundsystem inderdaad wat experimenteert met de volgorde, elke keer een andere eerste track bijvoorbeeld. Maar de sleutelmomenten – vooral eigen hits als Lean On, Bumaye, Get Free – zitten op dezelfde plek. Later die avond in de Q-Factory is dat niet anders - het is inmiddels kwart over een. Was de show op Kingston Crown nog een beetje lauw vergeleken met die op het dak, de duizend man publiek in dit 'brand new' Amsterdamse podium gaat drie kwartier uit zijn dak.

Het blijft deze keer ook bij drie kwartier. Major Lazer Soundsystem zelf lijkt namelijk aardig moegestreden. Jillionaire neemt een veel centralere rol op zich achter de draaitafels, Diplo start slechts een paar platen in. Ook Walshy Fire zit duidelijk aan het einde van zijn Latijn, al blijft hij het publiek opzwepen. Net als bij die legendarische show op Lowlands 2013 staan we met onze shirts boven onze hoofden te zwaaien. Er komt nog net geen plastic bal bij kijken, die bewaren we dan maar weer voor Lowlands 2015. Toch? Diplo, eerder die dag: “Ik ga zeker weer in die bal zitten.” Tegen de tourmanager: “O, je wilt me niet meer in die bal hebben? We brengen hem toch mee. Rol die wiet nou maar en hou stil.”

Nu op 3voor12