Lowlands 2017: Met Migos in Amsterdam, “Ik was de eerste die in ze geloofde”
Raptrio uit Atlanta voor eerste grote show in Paradiso
Met één mixtape - misschien zelfs wel met één track - zetten de drie neven van Migos de Amerikaanse rapwereld op zijn kop. Versace Versace werd een begrip, en ineens wilde iedereen rappen als Migos. In 2015 was het trio in Amsterdam voor hun eerste grote show, in Paradiso. 3voor12 zoekt de rappers op voor een interview. Althans, dat was de bedoeling.
Het heeft lang geduurd voor Migos eens een fatsoenlijke show kwam doen in Paradiso. Al in oktober 2013 verscheen hun debuutsingle Versace. Een bom. Meteen had iedereen het over ze, vooral toen Drake een remix voor zijn rekening nam. De ene na de andere grote rapper nam hem over: de Migos flow. Wat die flow zo bijzonder maakt: ritmisch rappen ze in triolen, in blokjes van acht noten (dat tel je dus ee-ne-ke, twee-je-ke, drie-je-ke, vier-e-ke) in plaats van tweeën of vieren per beat (ee-ne twee-je of een-ne-ma-le twee-je-ma-le). De hi-hat gaat mee in die triolen. Zij zijn zo'n beetje de eersten die dat zó consequent doen. Nou ja, het is misschien een wat technisch verhaal, maar zet een van hun tracks op en je hoort het. Je hoort het niet alleen in Versace, maar ook in die andere hit Hannah Montana, of in nieuwe single One Time.
Er is beweging. Het zijn rapper Takeoff en manager Jarell. Ze lopen naar buiten, en Jarell belt de runner van Paradiso. Die moet Takeoff naar de andere kant van het centrum brengen. De Bulldog vindt hij niks, hij wil naar The Greenhouse. Waarom? Omdat alle rappers daar komen. Een paar minuten later is het busje er, na wat gesjor aan de rechterdeur (“Waarom de fuck werkt dit niet?”) stapt Jarell door de linkerdeur in en gaat met zijn armen over elkaar zitten wachten. “Stap in”, wenkt hij. Hij vertelt dat hij de jongens al hun hele leven kent. “We komen uit dezelfde buurt. Ik was de eerste die in ze geloofde.” Ook Takeoff stapt in, en dan komt een hele groep crew-leden aanlopen. Een van hen Offset, het enige Migos-lid met kort haar. Hij was die jongen die een paar maanden in de cel moest doorbrengen toen Versace doorbrak. Groot is ie niet, en dus wurmt hij zich naar de achterste bank van het busje, terwijl hij een American style cheeseburger wegwerkt. Eén man ontbreekt dan nog: Quavo, algemeen beschouwd als de beste rapper van het stel.
Al had ik in eerste instantie van Takeoff sowieso het minst verwacht. Bij hun show op SXSW viel me op dat hij ongelofelijk stoned was, echt volkomen van de wereld. Terwijl de andere twee de show droegen, stond hij er als een soort zombie bij, af en toe een half woord uit een zin meerappend. Dat kan natuurlijk, omdat het in Migos’ genre heel gebruikelijk is om over je eigen vocalen heen te spitten, in plaats van een instrumental te gebruiken. Dat is misschien gek voor de purist, maar het heeft in de praktijk ook wel weer wat. Maar Takeoff, die maakte het wel heel bont. Misschien is zijn bijnaam een aanwijzing. Misschien moet hij eerst iets roken voor zijn dag een vlucht kan nemen.
De wagen rijdt moeizaam door richting station. “Moet je die nigger daar zien”, zegt Offset, “Die zit met zijn benen gekruist op de fiets.” Heel even ontstaat een twinkeling in de ogen van Takeoff als ik hem vertel dat daar achter The Grasshopper het red light district ligt, om me vervolgens verbijsterd aan te kijken als ik opbiecht daar nog nooit een ‘ho’ geneukt te hebben. Offset is inmiddels weer gaan liggen, zijn telefoon in de oplader. Als de bus linksaf draait ter hoogte van de Haarlemmerstraat, doet de chauffeur een poging het gezelschap eruit te zetten. “Ik mag hier niet in, het is een eenrichtingsweg.” “Je kunt hier nog drie straten verder”, leest Takeoff tussen de scheuren op zijn scherm door. Een zucht van de chauffeur, maar die schijnbare angst om te lopen is nu ook weer niet zo vreemd. Vorige week nog belandde Migos in de buurt van Miami midden op de snelweg in een schietincident, naar het schijnt vanwege een akkefietje met een promotor. De bus werd doorzeefd met kogels, alleen een bodyguard raakte gewond. In de Noisey aflevering over Migos zien we ze ook al zo op hun hoede in hun eigen huis: behangen met automatische wapens, en niet voor de sier.
Ehm, ja. Ik wil een interview met Migos. Ik zou genoegen nemen met tweederde Migos, maar dat is kennelijk weer een van de regels. Dan wordt het gezelschap - na een fotosessie voor Facebook - naar het achterkamertje van The Greenhouse geleid, en besluit ik dat het genoeg geweest is. “Maar heb je wel wat je nodig hebt?”, vraagt The General. Nou, nee dus. “Weet je wat”, zegt manager Jarell ineens heel behulpzaam. “Kom morgen naar het hotel. We vertrekken pas om 18:00 uur. Twaalf uur in de lobby. Je hebt mijn nummer?”
Het zijn de tracks van Migos’ doorbraakmixtape Young Rich Niggas die op het meeste respons in het publiek kunnen rekenen, met uiteraard als uitschieters de hits Hannah Montana en Versace. Maar ook een paar nieuwere tracks (zoals Fight Night) gaat er goed in. Toch blijft er een onvoldaan gevoel over na de 35 minuten durende show. Niet eens dat de show langer had moeten duren, maar des te meer het gevoel dat er meer in de tijd die we met ze kregen had gezeten. Alleen Quavo en DJ Durel leken er volledig voor te gaan. Nu oogde het toch voornamelijk rommelig en minder hyped up dan we van cultfiguren als Migos zouden verwachten.
Lowlands is uitverkocht, maar wij hebben nog kaarten voor je. Winnen? Geef antwoord op deze prijsvraag:
Welk opvallend Nederlands gebouw zit in de video van Migos waarvoor ze ook in Frankrijk filmden?
Mail je antwoord uiterlijk voor 7 augustus, 20:00 uur naar 3voor12-prijsvraag@vpro.nl ovv 'lowlands winactie' en de titel van het stuk. Vanavond in 3voor12 Radio op 3FM wordt de dagwinnaar bekend gemaakt. Vergeet niet je adres en telefoonnummer in de mail te zetten.