SXSW Interactive Dag 1: Interessante presentaties van Al Gore en Buzzfeed

Verontrustende, maar toch hoopvolle speech van Al Gore

Willem van Zeeland ,

SXSW 2015 is begonnen. Deze toonaangevende conferentie in Austin, Texas gaat traditioneel van start met het Interactive gedeelte. Dinsdag begint het muziekfestival. Films draaien er de hele periode van acht dagen. De opvallendste zaken van Dag 1.

Al Gore blijft zijn slideshow vernieuwen

Bijna tien jaar oud is hij nu, de film An Inconvenient Truth (2006). Via de bioscopen waarschuwde de voormalige vice-president van de Verenigde Staten Al Gore de wereldbevolking voor het probleem Global Warming. De sceptici die beweerden dat dit probleem niet bestond, sloeg hij om de oren met bewijzen, schema’s en grafieken die iedere twijfel moesten uitschakelen.

Nu opent Al Gore SXSW en zijn verhaal is nog steeds een variant op de film die hij destijds maakte. Dat lijkt saai, maar het is juist bewonderenswaardig hoe Al Gore dit verhaal steeds weer weet te venieuwen en verdiepen met nieuwe inzichten en actuele cases. En wat kan die Al Gore dat goed, college geven. Ik zou hem zo terug willen zien op Lowlands.

Zijn boodschap stemt weinig vrolijk: De temperatuur op aarde stijgt steeds sneller. Van de vijftien warmste jaren in de geschiedenis, zijn er vijftien in de eenentwintigste eeuw. We krijgen ook steeds meer te maken met extreme regenval en we moeten zelfs rekening gaan houden met "flying rivers.”

Maar Al Gore zou geen Amerikaan zijn als hij er niet toch een optimistische draai aan wist te geven. Duurzame energie is aan een geweldige opmars bezig en dat stemt Gore alsnog hoopvol. Het gebruik van windenergie neemt toe, de omvang van zonne-energie groeit zelfs explosief. Het target uit het jaar 2000 is ruimschoots gehaald, de huidige omvang is zelfs 68 keer zo groot. Ook heel bijzonder: zonne-energie groet zo snel in de Derde Wereld. Daar waar ze van alles te weinig hebben, komen ze in geval geen zonlicht tekort. Trots laat Al Gore de foto’s zien van armzalige hutten in Bangladesh, uitgerust met zonnepanelen. Hoe mooi is dat?

Buzzfeed is zelf een buzzwoord op SXSW

Van de serieuze kost van Al Gore naar de ultieme lichtheid van het internet. Niet Twitter, niet Facebook, maar Buzzfeed lijkt het meest besproken online merk van SXSW 2015 te worden. De site heeft 200 miljoen unieke bezoekers en 1 miljard video views per maand. De zaal in het Hyatt hotel is afgeladen vol met conferentiegangers die wel eens van Buzzfeed’s Dao Nguyen willen horen hoe je dat voor elkaar krijgt.

Het grappige is dat Dao Nguyen dat in veel opzichten ook niet precies weet. Vaak doen ze maar wat bij Buzzfeed. Medewerkers worden aangemoedigd om te experimenteren. Dat het soms leidt tot posts die weinig reacties opleveren, vinden ze helemaal niet erg. Dat hoort erbij, in de zoektocht naar de posts die meer dan 1 miljoen keer gedeeld worden. Want daar draait het allemaal om: Shareability. Primaire doel is niet hoe goed een post gelezen wordt of hoe vaak hij wordt geliked. Een Buzzfeed posts moet zo vaak mogelijk gedeeld, ofwel geshared worden. Daar rekenen ze bij Buzzfeed hun content op af.

Heel belangrijk is dat mensen zich met content kunnen identificeren. Dat mag ook een niche groep mensen zijn, als de identificatie maar sterk is. Je moet zo’n bericht willen delen omdat het uitstraalt: Kijk, zo ben ik. Als voorbeeld noemt ze de post 27 Signs You Were Raised By Asian Immigrant Parents:

Nog wat in het oog springende tips en aanbevelingen:

- Pinterest is na Facebook het belangrijkste sharing platform voor Buzzfeed. Maar je moet content daar wel anders aanbieden, want op Pinterest willen de mensen pinnen.

- Vrouwen delen vier keer zo veel content als mannen.

- Buzzfeed heeft een eigen content management systeem waarmee redacteuren hun posts meteen zien zoals ze worden vormgegeven op een smartphone. Want de gebruiker zit vooral op mobiel, niet op desktop.

- De komende jaren gaat Buzzfeed vooral experimenteren met het ontwikkelen van een gedifferentieerd palet aan apps, gericht op verschillende doelgroepen.

- Buzzfeed werkt met vertalers in verschillende taalgebieden, die zelf beoordelen welke Buzzfeed-content interessant is voor het publiek in hun territorium.