Stel je voor: een Drentse jongen uit een dorp van 1800 inwoners gaat als een van de weinigen niet studeren in Groningen, maar in Rotterdam en wordt daar hopeloos verliefd op de skyline en dan met name de gebouwen rondom de Delftsche Poort, zoals de Nationale Nederlanden. Hij wil graag het uitzicht zien vanaf het dak, maar zonder een goede reden mag hij niet naar boven. Dan ontdekt hij via zijn studie de 360-graden-camera en heeft vanaf dat punt niet alleen een goed excuus, maar kan beelden delen met mensen die anders nooit van hun leven daarboven staan.
Dit is het verhaal van 360-graden-fotograaf Roelof de Vries. De afgelopen jaren heeft hij hard gewerkt aan zijn eigen bedrijf waarvoor hij door middel van 'goed zuinig zijn' de toch wel prijzige apparatuur aan heeft kunnen schaffen. Zijn bureau voor panoramafotografie Little Planet is inmiddels opgenomen binnen het eveneens Rotterdamse Skycap. De Vries gebruikt nu 360-foto’s vooral als 'backdrop voor communicatiemiddelen', want, zo geeft hij lachend toe: 'Er moet ook geld worden verdiend.'
Dat deed hij acht jaar geleden nog met radiografisch bestuurbare heliumballonen, die als grote voordeel hebben dat de regelgeving vrij soepel is. Met camera’s bevestigd aan de ballonnen bracht De Vries een groot gedeelte van de Rotterdamse skyline in kaart in een tijd dat drones nog lang niet de standaard waren. Met lood- en stuurlijnen lukte het de Drentenaar niet alleen om bij dag de beelden te maken, maar ook ’s nachts op exact dezelfde plaatsen. De liefde voor panoramafotografie werd een voldongen feit en de fotograaf begon zich ook toe te leggen op pixelfotografie.
Want met een resolutie van 140.000 bij 70.000 maakt De Vries nu zijn welbekende 360-graden-foto’s. Dat vertaalt zich naar liefst 10 gigapixels; rauw zijn de foto’s ongeveer 27 gigabyte per stuk. Dat brengt hij vervolgens terug naar 1 GB die hij op een cloud zet van Amazon: 'Zodra de foto’s online zijn en iedereen gaat massaal taggen, dan wil je niet hebben dat de server plat ligt.'
Een redelijke twijfel, want met ruim 60.000 man op de foto kan het hard gaan op het moment dat iedereen begint met taggen. De fotograaf laat het resultaat zien van de foto bij George Ezra en het resultaat is verbluffend: tot bijna bij helemaal achterin zijn de gezichten herkenbaar, als je maar inzoomt. De Vries glundert van oor tot oor. Als diehard-festivalbezoeker stond het maken van een 360-graden-foto op Pinkpop hoog op zijn lijstje - en dit jaar benaderde 3voor12 hem. 'Je kunt er in potentie ontzettend veel mensen mee bereiken met al dat taggen, en dat wordt dan weer gedeeld,' vertelt De Vries. Om te bepalen bij welke acts de fotograaf aan de slag gaat, moest hij rekening houden met een paar factoren: 'Het is wel zo handig als de band goed benaderbaar is en het tijdstip voor het zonlicht.' Zodoende heeft De Vries foto´s gemaakt bij George Ezra, Dotan en was de bedoeling dat op zondag de foto bij De Jeugd werd genomen, maar we weten hoe dat is afgelopen. Daarom stond de fotograaf bij Triggerfinger. Benieuwd naar het resultaat? Op onze 360-artikel is nu al de foto te zien die bij George Ezra is gemaakt. Later vanavond die bij Dotan en maandag bij Triggerfinger.
Pinkpop: 50.000 man op de foto
Fotograaf Roelof de Vries schiet met extrascherp
De 'allerallerállergrootste foto ter wereld'. 'Ooit'. De superlatieven van Giel Beelen waren voor de verandering niet voor de allerallerállerbeste singer-songwriter van Nederland, maar voor de 360-graden-foto van fotograaf Roelof de Vries op de Mainstage. Vooruit, het is niet de állergrootste foto ooit, maar met zijn panoramafoto krijgt hij het voor elkaar om een gigantische hoeveelheid Pinkpoppers op de plaat vast te leggen.