Secret Cinema viert 25-jarig jubileum met allesomvattende verzamelbox

En kocht daarvoor een vintage computer van de man die hem muzieksoftware weigerde

Freek Verhulst ,

Dit jaar nog stond Secret Cinema met drie tracks tegelijk in de Beatport Top 100, maar Jeroen Verheij, zoals hij echt heet, maakte ook danceklassiekers als Mary Go Wild (als Grooveyard) en Meng's Theme (als Point Blank). Veel recente bewonderaars kennen dat rijke verleden volgens Verheij misschien niet, maar volgend jaar is het 25 jaar geleden dat de dj/producer zijn eerste plaat uitbracht. Daarom - en om nieuwe fans kennis te laten maken met zijn verleden - brengt de Rotterdammer een verzamelbox uit die zijn hele carrière omvat. "Veel mensen weten niet wat ik allemaal gedaan heb, dus het werd tijd om dat eens tentoon te spreiden."

Verheij maakte het vaak genoeg mee dat mensen zijn geschiedenis niet kenden - "Veel mensen denken ook dat Michel de Hey Grooveyard is" - en hij bleef ook bij de media altijd wat onder de radar opereren. Maar dat zit hem niet zozeer dwars, vertelt hij. "Dat heeft zo z'n voor- en nadelen. Doodgeknuffeld worden is ook niet goed. Nu moet ik misschien wat harder knokken voor erkenning. Maar ik leef al vanaf het begin van het maken van muziek, terwijl ik altijd wel underground ben gebleven. Dan hoef je ook niet in elk blad te staan."
 
Waarom dan nu toch die drang om zo groots uit te pakken met zijn jubileum? Directe aanleiding is een anekdote die zich afspeelt op dj-walhalla Ibiza. "Ik stond daar een tijdje geleden live. In de andere zaal stond Adam Beyer. Hij kwam binnen toen ik stond te soundchecken en toen speelde ik die Point Blank - Meng's Theme. Hij wist niet dat ik die gemaakt had en hij werd helemaal lijp. 'Woow, heb jij die gemaakt? Dat is de track die me naar techno heeft getrokken!' Dat is cool om te horen en dat hoor je niet als mensen niet weten dat jij dat bent. Dat heeft het getriggerd."
 

'En als je zoiets doet, doe het dan goed', moet hij gedacht hebben. De box, ontworpen door Mary Go Wild, omvat behalve zijn complete discografie ook drie nieuwe vinyls, een greatesthits-cd, een documentaire, 'een shitload aan artwork' en een cd met vijf nooit gereleasete livesets. Het pareltje is echter een oldskool floppy (!) met de originele samples van zijn debuutplaat Sonar System.

"Een beetje een nerddingetje", geeft hij toe. "Maar wel een met een schitterend verhaal. Ik maakte die plaat op een Amiga 500-computer, met 512Kb geheugen, maar eerst gebruikte ik dat ding vooral om te gamen. Tot ik naar een gameruilbeurs ging, waar ik iemand muziek zag maken met dat ding. Ik dacht: 'Wow, dat wil ik ook!' Ik vroeg hem of hij dat programma wilde ruilen, maar dat wilde hij niet. Ik snapte niet dat hij dat niet wilde delen, daar heb ik hem in het Mary Go Wild-boek nog over van langs gegeven. Maar toen ging ik zelf maar op zoek naar een ander programma. Dat werd Octalizer, waarin je acht sporen naast elkaar kon zetten. Daar heb ik mijn eerste track mee gemaakt."

Maar pas kort geleden, als het idee van de verzamelbox is gegroeid, kent het verhaal zijn ontknoping. "Ik heb die originele floppy dus nog steeds, met die eerste nummers erop. En ik dacht: Het is misschien wel gaaf voor die box als die floppy het nog doet, en ik die geluiden eraf kan halen. Maar dan had ik dus wel zo'n Amiga nodig. Ik keek wat op Marktplaats, zag dat iemand er toevallig net een had opgezet. Een paar dagen later kon ik hem gaan komen halen. Die man doet open en zegt: 'Zo. Nu is het cirkeltje rond. Ik ben die gast die je toen die software heeft geweigerd.'"

De release van de box staat gepland voor 26 februari, als Secret Cinema met Egbert een zes uur durende b2b-set draait in de Melkweg, maar is nu al te pre-orderen. "Ik snap dat mensen het misschien veel geld vinden, maar er zijn ook genoeg mensen die voor 70 euro een gram halen en dat binnen een uur wegharken. Hier zit echt iemands leven in, iets om mee te beleven. Ik hoop dat mensen vooral daarnaar kijken."