Sinds afgelopen zaterdag geldt in Brussel de hoogste alarmfase ten aanzien van terroristische dreiging. Daarom voelde poppodium Ancienne Belgique, vergelijkbaar met het Nederlandse Paradiso, zich genoodzaakt alle shows af te gelasten. De optredens van onder andere FIDLAR, Bring Me The Horizon en Katzenjammer konden geen doorgang vinden. Het optreden van Lianne La Havas morgenavond wordt verplaatst naar 15 december. “Toen duidelijk werd dat dreigingsniveau 4 inging, hebben we zelf besloten om alles af te gelasten”, vertelt algemeen directeur Dirk de Clippeleir. “De veiligheid van onze bezoekers, medewerkers en de artiesten staat hoog in het vaandel. Achteraf werd die dringende vraag ook vanuit de overheid gesteld, maar we waren hen voor.”
Na de aanslagen in Parijs zette Ancienne Belgique al extra security in: alle bezoekers werden gefouilleerd. “Toen kregen we goede reacties van het publiek: mensen zijn blij dat ze nog naar hun favoriete muziek kunnen luisteren en zich tegelijkertijd veilig kunnen voelen. We merkten vooral bij de wat extremere shows van Marilyn Manson en Slayer dat mensen troost vinden in de muziek en het saamhorigheidsgevoel.” Nu vragen de mensen voornamelijk om informatie of concerten doorgang kunnen vinden. “Die informatie kunnen we helaas niet altijd geven, omdat het eraan ligt hoe lang de staat van alertheid nog van dienst is. Daarom zien we nu ook wat ongeduld, maar ja, dat begrijp ik: mensen hebben hun kaartje gekocht en willen hun artiest zien.”
Er wordt nu gekeken of de shows een vervangende datum kunnen krijgen, indien dat niet lukt krijgen de bezoekers hun geld terug. Afhankelijk van de gemaakte afspraken met de bands ontvangen zij ook een vergoeding, aldus De Clippeleir. “Of we de bands al dan niet een volledige gage betalen hangt af van het individuele contract en dient dus geval per geval bekeken te worden. Direct gemaakte kosten zoals overnachtingen, eten en reiskosten vergoeden we, maar het spreekt vanzelf dat wij in deze uitzonderlijke omstandigheden aan alle artiesten en hun agenten vragen om rekening te houden met de overmacht.”
De zaal is niet verzekerd voor de schade. “Wij hebben dat in het verleden wel onderzocht, maar zo’n verzekering is erg duur. De schade die we lijden is groot, dit is een financieel zeer pijnlijke situatie. Het gaat niet alleen om de interne kosten zoals zaalhuur, personeel, terugbetaling van tickets en gederfde horeca-inkomsten maar natuurlijk ook de gages van de artiesten.”
“Laten we hopen dat we in Nederland niet met zulke zaken te maken gaan krijgen”, aldus Roel Coppen. Hij is namens boekerskantoor Friendly Fire de Nederlandse boeker van FIDLAR, en kreeg het verzoek of de band nog een last-minute show in Nederland kon doen op de dag dat ze in Brussel zouden spelen. “Daar heb ik wel voor rondgekeken, maar ik kon niets geschikts meer te vinden. Le Guess Who? bleek bijvoorbeeld geen plek meer te hebben. Dat werd dus een vrije dag voor ze, en vrije dagen zijn duur als tourende band: je betaalt je crew, bushuur en hotel wel.”
Coppen is tevens de boeker van Kensington, en ook vanuit die rol herkent hij het verhaal van De Clippeleir. “Je hebt in feite een contract waarin ook clausules over cancellation staan, of een band nog betaald krijgt in zulke extreme situaties verschilt per case. Maar als je naar Kensington kijkt: shows in de HMH en Ziggo Dome zijn allemaal in principe verzekerd.”